Sähköiset kokeet mahdollistavat aiempaa monipuolisemmat kokeet, kuten diasarjaan linkitetyistä esimerkeistä näkee. Palautteen antamisessa kannattaa myös muistaa äänitiedostot: Olisiko äänitiedoston tekeminen opiskelijapalautteeksi jossain tilanteessa kirjoitettua helpompaa? Voisiko suullinen palaute tuoda jotain enemmän?
Haastan usein opettajia pohtimaan sitä, kenen roolina on iltakaudet oppia uutta. Tämä kannattaa pitää mielessä myös diasarjassa esiteltyjen välineiden kanssa. Jos oppijat - opettajan sijaan - pienryhmissä tekevät Socrativella kyselyn luokkakavereilleen tai vaikka toisen koulun samaa kurssia käyville opiskelijoille, he joutuvat pohtimaan kurssin keskeisiä sisältöjä, neuvottelemaan niistä ja valitsemaan millaiset tehtävät edistävät opimista.
Sähköiset kokeet ja arviointi from Matleena Laakso
- - -
Tämä kirjoitus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.
- - -
Tämä kirjoitus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.
Mielenkiintoinen diasarja luettavaksi näin alakoulun opettajallekin, vaikka toki koskettaa enemmän lukio-opetusta. Perusajatus kuitenkin arvioinnin näkemisestä vuorovaikutteisena oppimistilanteena on hieno, ja sopii ihan pientenkin lasten opettamiseen!
VastaaPoistaKiitos viestistä Marja. Alakouluissa taitaa useimmiten mobiililaitteiden sijaan olla vielä käytössä tietokoneluokat. Siellä voi hyvin vastata kokeeseen, suunnitella leirikoulua tai luokkaretkeä tai vaikkapa tehdä itsearviointia diasarjassa mainituilla välineillä, esim. Google Driven lomakkeilla. Tuon arvioinnin suhteen on tosiaan iso muutos tapahtunut. Vuosia on jo päiväkodista alkaen tehty itsearviointia, joten se ei välttämättä pienillekään koululaisille enää ole uusi juttu.
VastaaPoista