22.2.2016

Digitarina-sovelluksia

Erilaisten digitarinoiden tekeminen oppilaitoksissa on nähdäkseni lisääntynyt viime vuosina ja itsekin olen niistä aika monta koulutusta vetänyt. Videokuvaus ja -editointi on minulla pääosin vapaa-aikaan liittyvien matka- ja perhetarinoiden tekemistä. Työn puolesta minua innostavat tällä hetkellä etenkin Adobe Voicen kaltaiset helpot sovellukset, joilla saa visuaalisesti hienoa sisältöä. Kun sovelluksen opettelu ei vie paljoa aikaa, oppijat ehtivät panostaa enemmän itse sisältöön.

Suomalais-amerikkalaisen ThingLinkin interaktiiviset kuvat ja videot tarjoavat myös hienoja mahdollisuuksia opetukseen, niin opettajan kuin oppijoidenkin työkaluna. Plussaa siitä, että se taipuu havainnollisuudessaan erinomaisesti myös monien erityisoppijoiden tarpeisiin, etenkin silloin kun pitkän tekstin lukeminen ja kirjoittaminen on vaikeaa.

Alla olevat diasarjat ovat molemmat ajoittain päivittyviä diasarjoja (muut löydät tämän sivun yläosasta), joista ainakaan pidempiä en käytännössä koskaan käytä sellaisenaan, vaan karsin ja muokkaan niiden pohjalta osallistujajoukolle kulloinkin sopivan version. Osa tekemistäni esimerkeistä löytyy YouTube-kanavaltani. Linkkaan alle vielä muutaman aiemman bloggaukseni aiheeseen liittyen:
Kommentti 4.12.2017: SlideShare ei enää mahdollista diasarjojen päivittämistä. Uudemman version molemmista alla olevista löydät tämän blogin koulutusdiojen sivulta.




13.2.2016

X-breikki liikuttaa koululaisia

Eräs opettaja pyysi minulta hiljattain apua x-breikin tekemiseen. Idea avautui nopeasti ja eilen tein ensimmäisen x-breikkini, joka löytyy bloggauksen lopusta. Sen tekeminen oli helppoa verkosta ladattujen valmiiden pohjien päälle. Vaikeampaa ja lahjontaa vaativaa oli lasten ja puolison saaminen koekaniiniksi lauantai-iltana.

X-breikki on yksi Liikkuvan koulun ideoista ja se on vapaasti oppilaitosten hyödynnettävissä ja jatkojalostettavissa. Liikkuvan koulun sivulla sitä kuvataan seuraavasti:
"Jatkuva istuminen puuduttaa. Silti tuntuu, että teini ja taukojumppa ovat yhtä helppo pari kuin juhannus ja avantouinti. x-breikki on 5.–9.-luokkalaisille tarkoitettu parin minuutin ilmainen peli, jonka ope avaa netistä. Kuka tahansa voi luoda kätevästi uusia breikkejä ja jakaa ne muiden käytettäväksi. Matikkapeli, bilsapeli, tietokilpailu – sisällön voit päättää itse!"
Valmiita x-breikkäjä löytyy runsaasti LinkedInin omistamasta tiedostojenjakopalvelu SlideSharesta hakusanalla x-breikki. Liikkuvan koulun sivulta löydät ohjeet ja valmiit mallipohjat dioihin ja niiden kuviin. Vinkkejä jaetaan myös x-breikin Facebook-ryhmässä, mistä löysin kätevän breikkiautomaatin. Se tarkoittaa, että haluamansa kysymykset ja liikkeet voi viedä Exceliin ja näin saa automaattisesti tehdyn oman x-breikki-diasarjan. Tämä säästää aikaa eikä tarvitse kirjautua uusiin palveluihin ja x-breikin voi tehdä helposti ilman diojen muokkaamista. Jos kompastut ongelmiin, x-breikki tarjoaa apuaan ja korjaa Excelisi toimivaksi eli osaamisen puutteeseen tämä helppo systeemi ei kaadu.

Kommentti 11.10.2017: SlideSharesta ei enää voi ladata tiedostoja PowerPoint -muodossa, joten x-breikkipohjan voi ladata Dropboxista.
Comment 20.1.2022: You can download X-break slide presentation in English here and read more about Finnish Schools on the Move.

X-breikkejä voivat tehdä myös oppijat, joille opettaja voi ladata diapo. Heidän ei tarvitse kirjautua minnekään, sillä opettaja voi ladata diapohjat SlideSharen tai Facebookin kautta - tai saada ne kollegaltaan. Koska sama x-breikki ei montaa kertaa jaksa ryhmää innostaa, kannattaa suosia jakamisen kulttuuria ja jakaa oma tuotos SlideShareen muidenkin hyödynnettäväksi. Maaliskuun alussa vietetään jälleen Jaa jotain -päivää, jonka tavoitteena on, että mahdollisimman moni opettaja jakaa omia materiaalejaan muidenkin hyödynnettäväksi. Jaatko sinä x-breikin?

X-breikki nostaa oppijat (opettajat) tuolilta ylös ja tuo tunnille pelillisen elementin, minkä avulla vaikka kerrataan opittua. Vaihtoehdot voivat olla myös sellaisia, että oikeaa vastausta ei ole. Idea on suunnattu peruskouluun, joten jos teet sisältöjä muille ryhmille, on hyvä mainita kohderyhmä kyselyn nimessä.

Suomessa tehdään valtavasti hyvää työtä erilaisissa hankkeissa ja verkostoissa. Itsekin niissä pitkään työskennelleenä opin hyödyntämään muiden tuotoksia ja jakamaan omiamme. Hyvä idea ei riitä, jos siitä ei kukaan tiedä. Näen sekä hankkeiden että täydennyskouluttajien rooliksi viedä eteenpäin tällaisia hyviä ideoita, hankekielellä hyviä käytäntöjä. Ne voivat olla omia tai muiden tuottamia, pääasia, että niitä käytetään ja ideaa levitetään. Pääasia, että noustaan tuolilta ylös, opitaan myös liikkuen ja voidaan hyvin.

Lue myös bloggaus Jouluinen X-breikki (2020; lisätty 20.1.2022).

7.2.2016

Tuunaa tuntisi -messujen tvt-pajojeni materiaalit

Tuunaa tuntisi -messut on jo monen vuoden ajan järjestetty
Tredun Sammonkadun toimipisteessä.
Kuva: Matleena Laakso, CC BY
Tampereella järjestettiin eilen 6.2.2016 kahdeksannet Tuunaa tuntisi -messut. Tapahtuma kokosi yhteen pirkanmaalaisia opettajia etenkin tvt:n hyödyntämisen, mutta myös jossain määrin muiden teemojen ympärille. Tänä vuonna järjestäjänä oli Tampereen seudun Osaava ja valinnaisia työpajoja noin 40.

Sähköisten kyselytyökalujen pajassa kokeiltiin erilaisia kyselytyökaluja, jotka kaikki ovat helppoja toteuttaa. Todaysmeet.com ei edellytä kirjautumista, mutta muut työkalut edellyttävät, että opettaja kirjautuu palveluun. Oppijan ei sitä tarvitse tehdä ja hän voi vastata millä laitteella tahansa ilman sovellusten lataamista. Poikkeuksena Quizlet, minkä voi maksutta ladata mobiiliin (iOS, Android). Ohjeet seuraaviin kyselytyökaluihin ja laajemminkin sähköiseen arviointiin löydät tämän blogin sähköisten kokeiden sivulta. Siellä on myös linkkejä sellaisiin kokeisiin, mitä voit itse kokeilla nähdäksesi millaisia vaihtoehtoja eri palvelut tarjoavat.

  • Kahoot lienee tämän hetken käytetyin kyselytyökalu. Sillä voi helposti tehdä sekä monivalintakyselyitä, missä kilpaillaan paremmuudesta että sellaisia monivalintakyselyitä, missä ei ole oikeita vastauksia, vaan kartoitetaan mielipiteitä ja kokemuksia keskustelun pohjaksi. Eniten kritiikkiä palvelu on saanut siitä, että vastaamisnopeudesta saa lispisteitä. Oppimisen kannalta nopeus ei aina ole tärkeää, mutta tämä asettaa oppijat eriarvoiseen asemaan myös sen suhteen, kenen nettiyhteys toimii parhaiten.
  • Quizizz on hyvin samankaltainen kuin Kahoot, mutta siinä opettaja voi valita, annetaanko nopeista vastauksista lisäpisteitä vai ei. Opettaja voi valita myös mm. käyttääkö meemipalautteita tai taustamusiikkia. Oppijat voivat vastata kyselyyn oppitunnilla tai kotoa käsin vaikka läksynä.
  • Socrative on edellä mainittuja hieman monipuolisempi kyselytyökalu tarjoten monivalintojen ohella myös esimerkiksi mahdollisuuden tehdä avoimia kysymyksia ja sitten haluttaessa äänestää niistä.
  • Quizlet on tarkoitettu sanaston ja termien opiskeluun. Siellä on kaksi peliä ja neljä erilaista tapaa harjoitella sanastoa. Tehtävien vieminen sinne tarkoittaa vain sanaparien kirjoittamista. Myös kuva ja sana voivat olla pareina ja ilmaisversiossa käytettävissä ovat Flickr-palvelun CC-lisensoidut kuvat. 

Toinen pajani oli nimeltään Helppoja verkon työkaluja oppitunnille. Esittelin suuren määrän palveluita, joista osallistujat valitsivat itseä kiinnostavia tarkemmin tutkittavaksi. Palvelut on esitelty alla olevassa diasarjassa ja linkit koottu myös kirjoitusalustan sivulle.