31.10.2015

Canvalla infograafeja, julisteita ja eKirjoja

Lisäsin päivittyvät Canva-ohjeet ohjeiden ja diojen blogisivulle. Kirjautuminen kannattaa tehdä suosittelijan linkistä. löydät sen uudelta suositteluiden sivulta.
(Lisätty 18.2.2024).

Canva mainostaa itseään "wanna-be graphic designer" -sovellukseksi ja sellainen se tosiaan onkin. Ammattilaiset osaavat käyttää ammattilaisen työkaluja, mutta minä, joka osaan kirjoittaa ja kuvata, mutta en koostaa niistä visuaalisesti hienoja tuotoksia, hyödyn tästä.

Canvan avulla voi tehdä infograafeja, julisteita, kutsuja, lehtiä, sähköisiä kirjoja ja paljon muutakin. Kesän aikana tämä valikoima kasvoi oleellisesti. Tarjolla on myös grafiikkaa useisiin somepalveluihin. Idea on, että valitset jonkin valmiista malleista ja muokkaat sitä haluamallasi tavalla. Voit lisätä omia kuvia tai hakea kuvitusta Canvan valtavasta varastosta. Canvaa ei kannata sekoittaa Canvas-palveluun, mikä on sähköinen oppimisympäristö.

Canva toimii tietokoneessa selaimella ja iPadissa omalla sovelluksella. Palvelu on ilmainen, mutta tarjoaa myös paljon maksullista sisältöä. Ne on merkitty erikseen, mutta alussa huomio helposti kiinnittyy itse tekemiseen ja maksulliset elementit huomaa viimeistään, kun yrittää tuotoksen julkaista.

Olen usein koulutuksissa esitellyt Marjo Tavastin esimerkkiä, kun hän järjesti lukion psykologian opiskelijoiden kanssa muistiviikolla erilaisia välituntiaktiviteetteja: Ryhmien toimipisteillä oli opiskelijoiden Canvalla tekemiä tietoiskuja, kilpailuja, testejä, pelejä ja havainnollistamista. Myös QR-koodeista paljastui videoita ja diaesityksiä.

Muistiviikon jälkeen Marjo totesi, että ”enemmän pitäisi saada opiskelijoille mahdollisuuksia tuottaa jotain merkityksellistä - siis muutakin kuin esseitä opettajan luettavaksi - edes koulukavereilleen ja vielä mieluummin koko kylälle tai valtakunnalle tai maailmalle.”

Tein oheisen infograafin Hakkarin koulun Open päivitys 4 -koulutukseen. Jollain tavalla mokasin eikä työ ole enää Canvan sivullani tallessa. Ohessa on vain huonolaatuinen ruudunkaappauskuva, mutta en taida viitsiä samaa kuvaa tehdä uudelleen. Olen kouluttanut tänä syksynä monia ryhmiä erilaisista digitarinasovelluksista ja jakanut SlideSharessa aiheesta monta diasarjaa. Marraskuun aikana kokoan ne yhdeksi diasarjaksi, jota sitten aika ajoin päivitän. Muut tällaiset aika ajoin päivittyvät diani löydät kätevimmin blogini ohjeiden sivulta.

Jos innostuit erityisesti infograafeista, Canva on siihen yksi mahdollisuus. Riippuu kuitenkin paljon siitä, millaisen tuotoksen ja mistä aineistosta haluat tehdä, onko se paras. Infograafi-sovelluksiin liittyen kannattaa tutustua esimerkiksi Ilkka Olanderin kirjoitukseen Infografiikka on kaunista tietoa ja Randy Krumin kirjoitukseen 5 Great Online Tools for Creating Infographics.

15.10.2015

Syksyn löytöjä

Kokosin alle muutamia viimeaikaisia löytöjäni, jotka ovat helppoja käyttää ja toimivat ilman kirjautumista. Nämä löytyvät pahvimukeja lukuunottamatta myös diasarjastani Somettelua ilman (oppijan) kirjautumista. Muut diani löydät kootusti blogini koulutusdiat -sivulta.

Ruudunkaappauskuva sivulta:
www.online-stopwatch.com/rocket-timer/full-screen
Hedelmäpelillä tai kirjoituskoneella voi arpoa esimerkiksi seuraavan vastaajan. Kirjoitat vain oppijoiden etunimet keltaiselle alueelle ja käynnistät arvonnan. Käytän tätä esimerkiksi toisen koulutuspäivän alussa kysyäkseni satunnaisesti valituilta henkilöiltä mitä ensimmäisestä päivästä jäi päällimmäisenä mieleen tai millaisia odotuksia on nyt alkavalle päivälle.

Jännitystä ja naurua luokkaan saa erilaisilla ajastimilla, kuten kuvan ilotulitusraketilla, jolla voi määritellä vaikka ryhmätyöhön käytettävissä olevan ajan. Ajastimia on monta erilaista ja ajan voi asettaa itse. Ja muista laittaa koneeseen äänet päälle!

AnswerGarden-palvelun hylkäsin aikanaan, kun en tajunnut, että se on yksi monista pienistä kivoista sovelluksista, joka toimii vain joillakin selaimilla. Hyvä yleissääntö on, että kun homma ei toimi, kokeilee aina ensin toista selainta (eli Internet Explorer, Chrome, Mozilla,..) ennen kuin pyytää apua. Tämä vastauspuutarha tekee erilaisia sanapilviä niin, että kukin voi sitä omalta osaltaan täydentää. Tämä on monessa tilanteessa toimivampi idea kuin Wordle, missä yhden täytyy toimia sihteerinä, jos halutaan luoda yhtienen sanapilvi. Palvelua olen syksyllä käyttänyt kootessani ryhmän tavoitteita ja kootessani ryhmän eniten käyttämiä some-palveluita. Minimissään pitää klikata kohtaa Create Answergarden, antaa sille otsikko (Topic) ja valita Create. Muut asetukset ovat vapaaehtoisia ja ne kuvaillaan em. diasarjassa.

Paperimukien värit kertovat opettajalle avun tarvitsijoista.
Kuva: Matleena Laakso, CC BY
Somessa seikkaillessani löysin jostain englanninkielisestä blogista idean paperimukeista, mutta lähdettä en valitettavasti muista. Idea on, että jokaisella oppijalla (ryhmällä) on kolme mukia ja kun työskentely sujuu hyvin, päällimmäisenä on vihreä. Kun oppija toivoo opettajan apua, päällimmäisenä on keltainen. Kun avulla on kova kiire ja oppija on jumissa tehtävänsä kanssa, päällimmäisenä on punainen muki.

Etsin sopivan värisiä mukeja monesta paikasta, joten kerrottakoon, että löysin ne lopulta S-marketista ja ne ovat suomalaisia Bibo-kartonkimukeja.

Kun syysloman aikaa eletään, niin linkkaan tähän vielä sovelluksen, millä voi tehdä netissä tehtäviä palapelejä. Jigsawplanet-palveluun voi viedä oman kuvan ja valita kuinka vaikean palapelin sillä tekee. Siellä on myös paljon valmiita palapelejä.

3.10.2015

Blogini täytti kolme vuotta

Tällä viikolla tuli täyteen kolme vuotta tämän blogin perustamisesta. Ensimmäisen julkaisun otsikoin Jotta en eksyisi verkkoon ja siinä kerron, miten kaipasin paikkaa, minne oman ammatillisen verkkoläsnäolon voisi koota. Blogista löytyy kolmetoista aiempaakin bloggausta, jotka kopioin tänne nyt jo päättyneen hankkeen blogista. Samalla siirsin tänne ylläpitämäni listan opetusalan webinaareista.

Syvätason oppimista


Minua haastettiin hiljattain eräässä Facebook-ryhmässä pohtimaan sosiaalisen median välineitä ja syvätason oppimista. Kommentoin keskusteluun, että omaa syvätason oppimistani edistävät Facebookin keskusteluryhmät ja oman blogin kirjoittaminen. Sitä tehdessäni kirjaan ylös ja reflektoin oppimaani. Esimerkiksi NETforum-juttuani varten kävin läpi omat ja tapahtuman tviitit ja valokuvat sekä surffailin seminaarin verkkosivulla ja jatkoin siitä linkkejä pitkin eteenkinpäin. Hyvän seminaariesityksen kuuleminen ei vielä useinkaan synnytä pysyviä muistijälkiä, mutta kun tapahtumaan palaa ja keskeisimmät ajatukset kirjaa ylös, ne myös muistaa paremmin. 

Minulla on syys-lokakuussa ainakin kolme koulutusta, missä teemme erilaisia digitarinoita. Niinpä halusin opetella mm. muutaman uuden sovelluksen ja siitä syntyi idea Kuvista videtarinoita -bloggaukseen. Koulutusten valmistelu ja blogin pitäminen molemmat haastavat sekä opettelemaan uusia juttuja että kertomaan niistä muille. Tätä tekee moni muukin ja paras koonti opetusalan blogeista löytyy Opeverkoston blogit-sivulta

Alkuun en arvannut, miten paljon blogiin kirjoittaminen innostaisi. Pelkäsin, että en keksi kylliksi aiheita, mutta kävikin niin, että aiheita on maailma täynnä, mutta aika onkin se rajallinen resurssi. Yhteen blogikirjoitukseen menee monen monta tuntia aikaa, mutta koen että satsaus kannattaa. Kirjoittaminen tuo minulle uutta osaamista ja samalla kun jäsennän asioita itselleni, niistä on iloa monelle muullekin. Ja kyllä minä myös tykkään kirjoittamisesta. On tämä työn lisäksi minulle harrastuskin.


Kymmenen suosituita bloggaustani


Selvästi luetuin bloggaus kertoo Some-aakkosista eli Auli Nikkasen kanssa tekemästäni ITK-konferenssin posterista. Sitä on luettu lähes 1700 kertaa. Some-aakkoset oli innostava, hauska ja suuritöinen projekti, pitäen sisällään mm. seitsemän muuta bloggausta, joista luetuimpien listalleni viidenneksi pääsi EDpuzzle-palvelun esittely.

Toiseksi luetuimmassa jutussani kerron kokemuksiani Lumia 820 -puhelimesta. Myöskään kuudenneksi suosituin juttu somen hyödyntämisestä lomamatkalla ei kuulu ensisijaiseen aiheisiini eli tvt:n opetuskäyttöön, Siitä aiheesta hairahdan ajoittain myös puutarhanhoitoon ja matkakertomuksiin. 

Kolmanneksi luetuin on tammikuun 2015 Lontoon BETT-messujen matkaraportit kokoava julkaisu ja kahdeksanneksi luetuin vastaava julkaisu vuodelta 2014. Matkaraporttien koontiin ja suomalaisosallistujien Facebook-ryhmään sain aikanaan idean Pauliina Mäkelältä, joka toteutti vastaavaa Online Educa Berlinin yhteydessä. 

Fanitan Jane Hartin Top 100 Tools for Learning -sivua ja vuosi sitten vastasin hänen kyselyyn ja samalla jaoin omat kymmenen parasta oppimisen palveluani. Kun teistä yhdeksän henkeä sinne kohta klikkaa, niin tätä neljänneksi luentuinta julkaisuani on luettu tuhat kertaa. Samasta kyselystä kertoo myös edellinen bloggaukseni.

Seitsemäntenä luetuimpien listalla on Tampereen eOppimisen klusterille pitämäni koulutus luentoaktivoinnista, yhdeksäntenä iPadin ilmalento ja kymmenentenä Pahviset virtuaalilasit

Mitä muuta tilastot ja avainsanat kertovat?


Bloggerin sivupalkin laskuri kertoo, että yksittäisiä käyntejä blogissani on kolmen vuoden aikana ollut 89 000. Blogiini tullaan lähes yhtä usein Googlen ja Facebookin kautta. Suosituimmat sivuni kertovat sähköisistä kokeista ja webinaareista.

Bloggauksia olen julkaissut 0-9 kpl kuukaudessa ja viimeisen kolmen vuoden aikana kaikkiaan 112 eli keskimäärin kolme kuukaudessa. Minimikanavani bloggausten mainostamiselle ovat julkaisu omalla Facebook-seinällä (julkisesti, jolloin myös seuraajani näkevät ne), yksi tviitti ja LinkedIn-päivitys. Silloin kun uskon, että aihe kiinnostaa laajasti, mainostan bloggauksia huomattavasti laajemminkin, etenkin teemaan liittyvissä Facebook-ryhmissä.

Sivupalkista näet avainsanapilven. Kärkisijaa tätä kirjoittaessani pitävät sosiaalinen media ja mobiilioppiminen. Kolmantena tulee PAOK-hanke, jossa työkentelin viisi vuotta. Vahvasti esillä ovat myös konferenssikokemukseni etenkin vuosittain Hämeenlinnassa järjestettävästä ITK-konferenssista että Lontoon BETT-opetusteknologiamessut, missä olen vieraillut kolmesti. Kärjen tuntumassa ovat myös lemmikkini Twitter ja Creative Commons -lisessit.