22.9.2015

Parhaat oppimisen palvelut 2015

Jane Hart julkaisi eilen uuden Top Tools for Learning listauksensa. Se on koottu yli kahden tuhannen parasta oppimisen sähköistä työkalua äänestäneen opettajan ja yrityselämän kouluttajan suosikeista. Äänestäessä sai ajatella sekä omaa oppimista että omaa työtä opettajana ja kouluttajana eli alkuperäiskielellä ilmaistuna: "A learning tool is any software or online tool or service that can be used for your own personal learning or for teaching or training."

Omakin suosikkini Twitter on listan ensimmäisenä jo seitsemättä vuotta peräkkäin ja YouTube on heti kannoilla. Se on toki tuttu ja käytetty palvelu ollut jo kauan, mutta mieleeni tulee, että onkohan muillekin käynyt kuten minulle, että katsomisen sijaan on alkanut sisällön tuottamisen aika. Kymmenestä videostani yhdeksän on kuluneelta vuodelta. Vaikka en perinteisiä kotivideoita ole siellä julkaissut, työssä törmään jatkuvasti uusiin kivoihin digitarinasovelluksiin, joiden tuotokset on kätevää jakaa juuri YouTubessa.

Lista jatkuu perinteisillä työkaluilla, Google-haulla, Google Docs/Drivellä ja PowerPointilla. Kuudentena on Dropbox, sitten Facebook, WordPress, Skype ja muistiinpanosovellus Evernote. Kymmenen kärkisijan järjestys on vuodessa hieman vaihtunut ja LinkedIn joutui luovuttamaan paikkansa Skypelle. Kärjessä ovat ilmaiset palvelut, mutta sadan parhaan listalta löytyy myös maksullisia palveluita.

Listalla on kaksi yli 60 askelta vuodessa ylöspäin hypännyttä palvelua: Suomessakin erittäin suositun Kahootin avulla voi helposti tehdä sähköisiä kokeita ja kyselyitä tai hyödyntää muiden tekemiä sellaisenaan tai oman kyselyn pohjana. Toinen nopeasti suosiota kasvattanut nousija on WhatsApp, jota nykyisin käyttävät nuorten ohella aikuisetkin. Opetus- ja ystäväporukoiden ohella monelta löytyy perheen oma ryhmä.

Sadan suosituimman listalta on tipahtanut monta tuttua palvelua pois: Kuvienjakopalvelu Flickr ei mahtunut mukaan eikä Storify, jolla on kätevä koota digitarinoita esimerkiksi tapahtumista yhdistäen eri somen välineiden julkaisuja. Wikispaces oletettavasti kärsii sekä osittaisen maksullisuuden vaikutuksesta että hitaasta reagoinnista toimivuuteen mobiililaitteissa. Osittain wikejä korvaavat myös Googlen ja Microsoftin uudet palvelut, joiden avulla dokumentteja voidaan avata yhdessä muokattavaksi. Vokilla olen pari videotervehdystä tänä syksynäkin verkkokurssien alkuun tehnyt. Sillä siis voi valita animoidun hahmon, jonka ääneksi tallentaa lyhyen puheenvuoron.

Ruudunkaappausvideoiden helppo työkalu Screencast-O-Matic on ylimpänä uusien/palaavien palveluiden listalla (sijoitus 27). Sadan parhaan listan ensimmäinen minulle tuntematon palvelu on Snagit (24), joka on myös tarkoitettu ruudunkaappausvideoiden tekemiseen. Uusien tulokkaiden listalta olen tänä syksynä jo käyttänyt seuraavia: Sway, iMovie, Canva (Wanna-be-web-designer) ja ThingLink. Tuttuja monelle meistä. Mielenkiintoisimpia ovat kuitenkin listan uudet palvelut, joihin en vielä eilen enkä tänäänkään ole ehtinyt tutustumaan. Enkä huomennakaan.

Jane Hart lupaa piakkoin täydentää verkkosivujaan sadan parhaan palvelun analyysilla. Aiempien vuosien tapaan hän analysoi syitä ja seurauksia, oletettavasti myös vastaajaryhmien mukaan sekä lajittelee palveluita suosituimmuusjärjestykseen eri kategorioihin. Sadan parhaan palvelun lista auttaa minua monella tavoin kouluttajana. Välillä tsekkaan, miten hyvin kärkipalvelut ovat esillä omissa koulutuksissani, usein näytän listaa keskustelun pohjaksi opettajaryhmille ja ennen kaikkea sieltä löydän uusia, ei vielä Suomessa niin tunnettuja palveluita.

Tänä vuonna äänestys jäi minulta huomaamatta, mutta vuosi sitten osallistuin siihen itsekin ja bloggasin oman listani otsikolla Oppimisen parhaat palvelut. Mimusta olisi tosi mielenkiintoista saada vastaava lista suomalaisilta eri kouluasteiden ja järjestö- sekä yrityskouluttajien mukaan jaoteltuna. Usein sellaisen pikagalluppina koulutuksissani teemme ja listat ovat eri alueilla kovin erilaisia. 

21.9.2015

Kuvista videotarinoita

Tätä bloggausta varten kaivoin sekä vanhoja tuttavuuksia että opettelin muutaman uuden sovelluksen, jonka avulla voi tehdä kuvista tarinoita. Useimmissa esimerkeissä tehdään omista tai sovelluksen kuvista videotarina ja sen päälle äänitetään selostus ja/tai valitaan taustamusiikki. Monissa sovelluksissa on muutama musiikkikappale valmiksi tarjolla. CC-lisensseillä julkaistua musiikkia löytyy esim. Jamendo-palvelusta tai CC:n verkkosivulta ja toki mobiilisovelluksilla tai ihan perinteisesti voi itsekin musiikkia tehdä. Tässä on yksi hyvä paikka oppiainerajat ylittävälle yhteistyölle.

Kaikki esitellyt sovellukset ovat maksuttomia ja vastaavia on paljon muitakin. Niitä voit suositella kommenteissa. Alla on esimerkkejä näillä sovelluksilla tehdyistä tuotoksista, mutta on hyvä muistaa, että harvoin kaikkia ominaisuuksia kannattaa yhdessä lyhyessä videossa esitellä. Siksi tein Adobe Voicelle kolme erilaista tarinaa.

YouTube on Googlen jälkeen maailman käytetyin hakukone ja oiva apu, kun haluaa tutustua uusiin sovelluksiin tai katsoa millaisia tuotoksia niillä on tehty. YouTuben ohjeiden mukaisesti voit jakaa videotarinoita julkisesti, piilotettuna ja yksityisinä ja näitä asetuksia on helppo muokata myös julkaisun jälkeen.
  • Julkinen: video näkyy kavallasi ja hakutuloksissa.
  • Piilotettu: Videota voivat katsella vain sen linkin tietävät, Se ei näy kanavallasi eikä hakutuloksissa. Et voi teknisesti estää sitä, että joku muu jakaa linkin ulkopuolisille. 
  • Yksityinen: Video näytetään vain sinulle ja valitsemillesi käyttäjille. Video ei näy kanavallasi, hakutuloksissa eikä muille käyttäjille.
Joillakin opettajilla on opiskelijoiden kanssa sopimus, että kurssilla tehdyt videot jaetaan yhteistunnuksilla yhteiselle kanavalla, mutta piilotettuna ja opettaja poistaa ne kurssin jälkeen, ellei opiskelija halua jakaa tuotoksiaan julkisesti ja pysyvästi.

PhotoGrid

Kuvakollaasisovellus PhotoGridiä (iOS ja Android) on tullut käytettyä useamman kerran. Kuvien muokkaamisen lisäksi sillä voi tehdä pieniä videotarinoita. Tässä vuoden takaa kotipihani heinäkuun kukkijat. On muuten kätevää, että harrastus on sellainen, mitä pystyy ja on kivakin kuvata. Uuden sovelluksen harjoittelu on näin mukavampaa ja tulee samalla tallennettua itselle tärkeitä asioita.




Shadow Puppet Edu

Seuraava video on tehty iOS-sovelluksella, mitä joku jossain kovasti kehui. Siitä on jo aikaa, mutta latasin sen silloin itselleni, ettei pääisisi unohtumaan. Tässä tutkielma kotipihan erilaisista pinnoista :)




Adobe Voice

Adobe Voiceen (iOS;) ihastuin kerrasta viime keväänä ja tein sillä saman tien kolme erilaista tarinaa. Niitä en upota tähän, vaan näet ne maaliskuisesta Innostavaa ja helppoa tarinointia AdobeVoicella -bloggauksestani.
Kommentti 24.3.17: sovelluksen nimi on nykyisin Adobe Spark Video ja se toimii iOS-sovelluksena ja pc-koneen selaimella.

Adobe Slate

Myös tämä Adoben sovellus ihastuttu välittömästi. Slatella (iOS) saa hienoa jälkeä ja tuotokseen on luontevaa yhdistää tekstiä ja kuvia, mutta tuotos ei ole bloggauksen otsikon mukaisesti kirjaimellisesti videotarina, vaan hieman erilainen kooste. Käyttöohjeita ei tarvita, vaan eteenpäin pääsee kokeilemalla ja muiden tuotoksista mallia katsomalla. Opettelin käyttämään palvelua kokoamalla erilaisia ruokaan liittyviä kuvia mobiililaitteiltani ja tällainen tuotos syntyi: ei kovin viimeistelty, mutta avaa hyvin Slaten mahdollisuuksia. Tämän ja Adoben Voicen suurin (ainoa?) puute on, että ne ovat saatavilla vain iOS-ympäristöön.
Kommentti 24.3.17: sovelluksen nimi on nykyisin Adobe Spark Page ja se toimii iOS-sovelluksena ja pc-koneen selaimella.

Ruokakuvia



Jing

Ruudunkaappauskuva Jingistä.
Katso esimerkki oheisesta
blogi-linkistä.
Vuoden 2012 BETT-messujen jälkeen moni osallistuja innostui kokeilemaan Jing-palvelua, minä muiden mukana. Se on koneelle ladattava sovellus (lue lisää ja lataa), minkä avulla voi tehdä ruudunkaappausvideoita omalla näytöllä näkyvästä sisällöstä. Messuilla näimme hienon esimerkin siitä, miten kielenopettaja tämän avulla tarkastaa oppijoiden kirjoitelmia: opettaja lukee tekstiä ja tekee alleviivauksia, mutta ei juurikaan korjaa virheitä tekstiin, vaan kertoo niistä oppijalle ääneen. Tekeminen onnistuu muutamalla klikkauksella ja oppija saa henkilökohtaisen videopalautteen linkkinä.

Itse tein osan BETT-messumatkan raportoinnista tällä välineellä. Löydät ne tästä blogista otsikolla
Kouluvierailulla Kentissä: Nuori valitsee elämän, ei ammattia!


14.9.2015

NETforum herätti ajatuksia

NETforum järjestettiin Helsingin Wanhassa satamassa
Lähdin NETforum-tapahtumaan lauantaiksi melko ex tempore voitettuani Opeblogin kyselystä pääsylipun. Valitsin ohjelmaan seminaariesityksiä ja sovin muutaman tapaamisen.


Creative learning

Anne Bamfordin esitys teemalla Creative learning and well-being oli erinomainen. Twitteriin poimin enemmänkin yksityiskohtia hänen esityksestään, tässä niistä yksi esimerkki: Sadan vuoden takaisessa opettajan arviointilomakkeessa oppiaineet ovat entisellään (äidinkieli, matematiikka, biologia,..), mutta läksyissä (lypsäminen, munien keruu,..) ei ole juuri mitään samaa kuin nykyisin. Koulun ulkopuolinen maailma on siis muuttunut, mutta koulu pysynyt ennallaan. Ehkä kärjistettyä, mutta antaa ajattelemisen aihetta.

Alla toinen lainaus Bamfordin esityksestä. Se saa pohtimaan, miksi toimitaan eri tavalla kuin mitä oppijat ja opettajat parhaaksi kokevat? Miten itse täydennyskouluttajana voisin useammin viedä osallistujat luokkahuoneen ulkopuolelle? Ehkä tässä osaltaan on Mobiilikesäkoulun viehätys!

Kuva on lainaus Anne Bamfordin esityksestä


Kuva on lainaus Anne Bamfordin esityksestä
Bamford nosti esiin myös kuvan faktan: freelancereiden ja yksinyrittäjien määrä tulee kasvamaan valtavasti lähivuosina. Viimeksi aiemmin viikolla selvittelin kahden yrityksen sekä kolmen valtion viraston kanssa heidän tulkintaa roolistani freelancerina. Freelancerhan sinänsä on vain "vapaa taiteilija", mutta hämmentävää on se, että jälleen kerran törmäsin siihen, että on kysymyksiä, joihin kukaan viranomainen ei osaa vastata. He neuvovat mielellään käytännöistä yleisellä tasolla, mutta tarkkaa tulkintaa juuri minun tilanteesta ei ole mahdollista saada kuin jälkikäteen jonkun yksittäisen viranomaisen päätöksenä. Kaikki nämä viranomaiset totesivat, että lainsäädäntö ja heidän osaamisensa lähtee perinteisestä ajatuksesta, että on vain työnantajia ja työntekijöitä. Muutospaineita on siis muillakin kuin oppilaitoksilla!

Bamford lopetti esityksensä kertomalla biologian opetuksesta, missä teemana oli sydän. Opetuksessa sitä tutkittiin monipuolisesti ja käytössä oli sydämen muovimalli, virtuaalimalli ja lopuksi korillinen aitoja oikeita lampaan sydämiä. Kun lapsilta lopuksi kysytiin, mikä näistä parhaiten edisti oppimista, oli jokaisen vastaus, että virtuaalisydän, sillä se oli luonnollisin. Että tällaisten lasten kanssa te teette töitä!


Älä keskity liikaa

Kuva on lainaus Pearl Arredondon esityksestä
Pearl Arredondo muistutti meitä omista sokeista pisteistämme näyttämällä Daniel Simonsin and Christopher Chabrisin reilun minuutin videon. Se sai miettimään omia sokeita pisteitä: kun oikein kovasti keskityn johonkin tärkeään, mitä minulta jää huomaamatta?

Arrendo kertoi myös, miten vuorovaikutuksen haasteita on ratkaistu Yhdysvalloissa koululaisten espanjankielisten vanhempien kanssa. Koska hyviä käännöskoneita on tarjolla, tekniikkaa myös hyödynnetään ja vanhemmille on järjestetty kuuden tunnin koulutuksia aiheesta. Olisikohan tässä ideaa Suomeenkin erityisesti tämän hetken pakolaistilanteeseen? Ulkomaisia esityksiä kuunnellessa aina ajoittain törmää käytöntöön, että vanhempainiltoihin tullaan oppimaan. Niissä vähän koulutetut vanhemmat ja jopa isovanhemmat oppivat tietoyhteiskuntavalmiuksia.


Kohti koodausta


Linda Mannilan esitys avasi hienosti koodauksen teemaa, vaikka tulin paikalle myöhässä ja esityskin oli yllätyksekseni på svenska. Esimerkiksi algoritmejä hän havainnollisti teen keittämisellä - sillä millaisia vaiheita ja sääntöjä prosessi vaatii. Lähtökohta on, että keitätään vettä, laitetaan kuppiin teepussi ja kaadetaan vesi päälle. Tämän voi jakaa  moneen pienempään osaan, mistä koko prosessi koostuu. Näin ohjelmoinnillisen ajattelun vaiheet vähän avautuivat maallikollekin.

Mannila puhui myös siitä, miten koodaus ihan jo alaluokilla voidaan liittää eri oppiaineisiin eli että sen ei tarvitsisi olla vain osa matematiikan opetusta. Hyviä sivustoja aiheeta ovat mm.
  • Koodaustunti, tunnin tutustuminen teemaan
  • Koodiaapinen, suunnattu peruskoulun opettajille. Sivuston kautta voit ilmoittautua 10.10. alkavalle ilmaiselle MOOC-verkkokurssille.
  • Majava-kilpailu, alakoulusta toiselle asteelle


Tapahtuma Twitterissä

Vimeisen yhdeksän päivän aikana #NETforum-hastagia käytti 260 tviittaajaa kaikkiaan 1229 kertaa. Näistä tviittaajista peräti 75 % on naisia. Tapahtuma saavutti Twitterissä yli 290 000 tviittaajan yleisön. Suosituimmat uudelleenlähetetyt tviitit olivat seuraavat:


Followthehashtag-palvelu kertoo myös, että useimmiten suosikiksi puolestaan merkattiin seuraava tviitti:

11.9.2015

OnEdua maailmalle viemässä

Kuopiolainen Mobie Oy on kehittänyt WordPressin päälle rakennetun sähköisen oppimisympäristön, johon kuuluu myös helppo ja kätevä Zine sähköisten julkaisujen tekemiseen. Olen vuoden verran kouluttanut järjestelmää sekä yrityksille että oppilaitoksille. Toukokuussa Mobie uutisoi verkkosivuillaan, että Skandinaviassa ja Baltiassa toimiva Empower Group on valinnut koulutus- ja perehdytysjärjestelmäkseen OnEdu HR:n, joka nimettiin eSmartiksi. Keskeisiä valintaperusteita oli sen toiminta offline, sillä asentajat työskentelevät usein hyvien nettiyhteyksien ulottumattomissa. Myös Zinellä nähdään paljon mahdollisuuksia niin sisäisesti kuin etenkin asiakasviestinnän työkaluna.

Aloitin Empowerin suomalaisten toimijoiden kouluttamisen kesäkuussa ja nyt heillä alkaa olla kymmenkunta kurssia valmiina. Turvallisuuskursseihin panostetaan vahvasti, mutta myös esimerkiksi yleiset perehdytysasiat on kätevää viedä verkkokurssiksi. Näin myös HR-osasto ja esimies näkevät tarvittaessa, onko materiaali käyty läpi tai kurssi suoritettu. Osa kursseista on maakohtaisia, osa käännetään yrityksen eri kielille.

Olin viime viikolla Göteborgissa ja Tukholmassa kouluttamassa Empowerin sikäläisiä työntekijöitä ja pian on suuntana myös Tallinna. Tämä oli ensimmäinen oikea työkeikkani ulkomaille. Toki useilla konferenssimatkoilla olen ollut, mutta tuolloin voi omista esityksistä ja ammatillisesta mielenkiinnosta huolimatta sometella kaikkea kivaa työhön liittyvää - silloin kun netti toimii. Nyt oli tiukka aikataulu ja tein oikeasti läppärillä töitä niin hotellissa, lentokentällä ja koneessa. Mobien omilla laitteilla jopa sähköinen oppimisympäristö toimisi offline-versiona, missä ja milloin vain. Zine toimii offline kaikilla laitteilla, jos vain julkaisun tekijä niin haluaa.

Ennen matkaa tein blogiini In English -nimisen sivun, mistä löytyvät mm. ensimmäiset OnEdu-ohjeet englanniksi ja avaintermit ruotsiksi ja pian viroksikin. Kannattaa vinkata myös kollegoille, joilla suomi ei ole ykköskieli. Suomenkieliset ohjeeni löydät blogini OnEdu ja Mobie Zine -sivulta. Molemmille sivuille on linkattu esimerkkejä avoimista Zine-julkaisuista. Ohjediojen jakamiseen SlideShare on kätevä työkalu, sillä päivittämällä aina uudet vanhojen päälle, voin varmistaa, että vanhentuneet ohjeet eivät jää nettiin seikkailemaan ja hämmentämään käyttäjiä.

Ensimmäistä kertaa olen nyt yrityspuolella toimiessani törmännyt siihen, että palomuuriasetukset tms. ovat niin tiukat, että tämä blogini (Blogger) ei avaudu yrityksen koneilla. Ratkaisuksi olen ehdottanut, että kokoan OnEdu-ohjeet Zine-julkaisuksi. Siellä saa kätevästi kerrottua avainkohdat ihan tekstinä ja upotettuja ohjediojen lisäksi vaikka ohjevideoita. Minä kouluttajana voisin tehdä pohjan ja kunkin organisaation OnEdu-vastaava voisi sitä tarvittaessa vuosien myötä päivittää. Kaikissa organisaatioiden yhteisissä oppimisympäristöissä on tiettyjä kohtia, mitkä on hyvä sopia yhdessä ja mitkä on jotenkin tiedotettava muille: Miten kurssit nimetään? Miten kuvat kategorisoidaan? Kuka on yhteyshenkilö ylläpitäjän suuntaan? Keneltä voi kysyä lisätietoja?

Tätä ideaa veivatessani keksin, että Zinehän olisi myös kätevä paikka koota oppilaitoksissa kyseisenä vuotta opittu yhteen. Siis opettajien oppima :) Zinessä voisi olla artikkeli kustakin veso- tai muusta koulutuspäivästä materiaaleineen ja työskentelyineen. Sinne voisivat oppilaitoksen ulkopuolisissa koulutuksissa ja konferensseissa käyneet kirjoittaa oppimastaan oman artikkelin. Jatkuvasti päivittyviä julkaisuja ei kannata tarjoata offline-versiona, jotta kaikilla on aina käytettävissä uusin versio. Napatkaa joku ideasta kiinni!

Tässä vielä lopuksi muutama reissukuva.



Göteborgiin saavuin illalla. Kuvasin kauniin vanhan rautatieseman iltakävelyllä. Samalla löysin mukavan ranskalaisen ravintolan,
jossa oli lämmitetty terassi. Tarkeni alkusyksyn sateisesta säästä huolimatta. 



Majoituin kauniissa 1800-luvulta peräisin olevassa Eggers-hotellissa aivan keskustassa. Hotelli on yksi Ruotsin vanhimpia yhä käytössä olevia hotelleja. Vieraita rakennuksessa on palveltu jo yli 150 vuoden ajan.
Göteborgin koulutuspäivän jälkeen minulla oli vajaa tunti ennen lähtöä lentokentälle ja kohti Tukholmaa. Olin edellisenä iltana sattumalta kävellyt jo suljetun Desigualin liikkeen ohi, joten suuntasin siis sinne ja ehdin vielä leivoskahvillekin.
Kiitos vaan BETT-messumatka-kavereilleni minun tutustuttamisesta Desigualiin. Nyt aina etsin niitä ulkomailta.

Tukholmassa majoituin aivan Globenin vieressä. Tosin aamulla löysin toisenkin lähes samanlaisen pallukan ja selvisi että tämä ylemmän kuvan pallukka onkin konserttikäyttöön rakennettu Tele2 Arena ja itse Globen siinä - ei ihan kivenheiton, mutta ehkä Ruuskasen keihäänheiton päässä.


Och här är Globen som alla finlandare minner från 1985 när vi vann vårt forsta världsmästerskapet i ishockey: "Den glider in i mål igen!"







Tukholman työpäivän jälkeen ehdin kierrellä kävellä tunnin vanhan kaupungin alueella. Tein vähän ostoksia ja söin herkullisen pihvin illalliseksi kuvan torilla.





Kauniita ikkunoita läheltä kuninkaanlinnaa.



Vanhan ja uuden kaupungin rajalla, ilta-auringon paisteessa.



9.9.2015

Animaatio OnEdu-kurssin rakenteesta

Vierailin tammikuussa Lontoon BETT-messujen yhteydessä Flitch Green Academy -alakoulussa (ks. bloggaus 26.1.2015). Siellä kuulimme, että koululla on sovittu viidestä iPad-sovelluksesta, mitkä kaikki hallitsevat ja minkä hyödyntämistä on yhdessä ja vuosiluokittain suunniteltu, vaikeutta vähitellen lisäten. I can animate on yksi näistä viidestä ja jo tuolloin sen latasin.

Viime viikolla koulutin suomalaisen OnEdu-oppimisympäristön käyttöä englanniksi ruotsalaisille. Kun Onedulla lähtee kursseja rakentamaan, on tärkeää paitsi suunnitella kurssin rakenne, myös tuntea oppimisympäristön keskeiset käsitteet, jotka ovat kurssi, luku ja kappale. Kun näitä usealla kielellä toistelin, oivalsin, että tässä animaatio voisi auttaa asian havainnollistamisessa. Itse koen OnEdussa luontevimmaksi rakentaa ensin kurssin perusrungon ja vasta sen jälkeen tuoda sisältöä, mutta toki tätä voi tehdä hieman limittäin ja lomittainkin.

Animaatiosovellus on erittäin helppo käyttää. Itse kuvauksen tekee nopeasti, mutta suunnittelu vie aikaa, esimerkiksi tässä tapauksessa tekstien tulostaminen ja leikkaaminen. Kuvasin ensin 11 sekuntin tuotokseni. Sitten vein sen kuvakirjaston kautta iMovie-ohjelmaan, missä sain hidastettua tarinaa, lisättyä musiikin ja jaettua tuotoksen YouTubeen. Näitä ei sovelluksen ilmaisversiolla voi tehdä, mikä muutoinkin sallii vain kaksi animaatiota. Kolmen euron maksullinen sovellus on jo monipuolisempi ja sillä saisi myös parempaa laatua.