30.6.2015

Puutarhablogi avattu

Noin 20-vuotias kultasadepensas oli monelle uusi tuttavuus
Selfie toisen ihastellun kasvin eli köynnöshortensian edessä
Harrastan puutarhanhoitoa ja etenkin perennoja eli monivuotisia ruohovartisia koristekukkia. Harrastuksen innoittamana moni teistä on osallistunut mobiiliradassani perennoiden tunnistamiseen ja kukkavalokuvien avulla olen montaa sosiaalisen median palvelua testannut ja demonnut.

Tumman 'Black Barlow' lehtoakileijan kukinta oli parhaimmillaan
Osallistuin viime sunnuntaina neljänteen Avointen puutarhojen teemapäivään, minkä idea on, että kuka tahansa voi toivottaa vieraat tervetulleeksi tutustumaan pihaansa ja juttelemaan puutarhanhoidosta. Kerran olen itse päivään osallistunut, mutta nyt ensikertaa emännän roolissa. Tässä Suomen Puutarhaliitto ry:n yhteistyökumppaneineen organisoimassa tapahtumassa oli avoinna noin 460 puutarhaa ympäri Suomen.

Julkistin hiljattain uuden puutarhablogini perennani.blogspot.fi. Siellä on nimetty ja valokuvattu lähes kaikki pihani lajit ja kauniit kukkakuvat ovat käytettävissä CC-BY-lisenssillä. Viimeisimmässä bloggauksessa jaan kokemuksiani teemapäivästä.

Blogin pääasiallinen sisältö on sen sivuilla, mutta varmaan toisinaan perinteisiä bloggauksiakin kirjoitan. Kirjoitan sinne itselleni muistiin kasvien nimiä, istutusvuosia, suunnitelmia yms. Kuulemani mukaan sivustosta on ollut iloa myös muille alan harrastajille.

Ensi vuonna teemapäivä järjestetäään sunnuntaina 7.8.2016.


8.6.2015

Meidän luokassa tapahtuu

Koulutuksen todistukset jaetaan
Credlyllä tehtyinä osaamismerkkeinä.
Perinteiseen tapaan Tampereen seudun Osaavalle järjestämäni kolmepäiväinen Pedagoginen piristysruiske -koulutus päättyi iltapäivään, missä kukin esitteli oman kehittämistehtävänsä. Sen tavoite oli, että kukin kokeilee jotain itselleen uutta tapaa hyödyntää tvt:tä opetuksessaan. Tässä muutamia poimintoja.

Meidän luokassa tapahtuu -blogi on Minna-Liisa Korkeelan ensimmäisen luokan blogi, mitä on tarkoitus jatkaa heti syyslukukauden käynnistyessä. Mukana on jo nyt mm. yksi SonicPics-sovelluksella tehty tarina Minionien piiloleikistä. Sovelluksella voi tehdä digitarinan omista valokuvista, puhuen päälle tekstityksen. Opettajan mukaan sovellus oli ekaluokkalaisille helppo - harjoittelemista on tässä vaiheessa enemmänkin ryhmätyötaidoissa.

Myös Anna-Maija Tiira oli tehnyt digitarinoita pienten koululaisten kanssa. Ideana oli, että tarinoiden kautta tokaluokkalaiset kertovat tuleville ekaluokkalaisille koulun säännöistä. Yksi video kertoo koulun pihan isosta "pistepuusta", mitä pistettä leikkiessä hyödynnetään. Video kertoi sovitusta säännöstä, kuten että puuhun ei saa kiivetä. Sensuurin alle joutui videon tehneen ryhmä kuva itsestään tuon puun oksilla :)

Kristiina Länsiö teetti 5- ja 6-luokkalaisilla digitarinoita keskiajan historiasta. Oppilaat halusivat tehdä nimenomaa videoita ja kun he saivat itse valita välineensä ja sovellukset, innostus kasvoi  ja tuotosten eteen nähtiin paljon vaivaa. Esimerkiksi yksi ryhmä pestasi koulun 1-2 luokkalaiset hyökkäämään rintamana toisiaan vastaan, jotta saatiin kuvattua materiaalia nuijasotaan. Videoiden lisäksi tapahtumista tehtiin koontia Poppletiin. Kahootiin luotiin yhdessä kysely, mihin kukin teki yhden kysymyksen.

Erilaiset QR-koodiradat ovat vuosien ajan innostaneet opettajia. Tänään kuulimme Kirsi Raatikaisen ja Matti Itäsen 15 tehtävän pihalle sijoitetusta radasta, millä kolmasluokkalaiset kertasivat vuoden aikana opittua. Myös yläkoulun opo Hanna Koskinen hyödynsi QR-koodeja. Hän on kuvannut ja arvioinut monipuolisesti niin kehittämistyönsä kuin muutakin koulutuksen aikana oppimaansa Opoonpop-blogissaan. Hän hyödynsi eri tehtävissä niin mobiililaitteita, Moodlea kuin Office 365:stakin. Oppilaat pitivät erityisesti Simple Mind + käsitekarttatyökalusta. Heistä oli mukavaa tehdä iPadilla vaihteeksi muutakin kuin olla netissä ja kuvata.

Milla Ojala on perustanut keväällä Kieliluokka 24-blogin yläkoulun kielen opetuksen tuotoksia varten. Milla on panostanut erityisesti ruotsin opetuksen pelillistämiseen sekä sähköisten kyselytyökalujen avulla että teettämällä erilaisia pelejä oppilailla. Me saimme pelata ruotsin kuva-sana -dominoa ja yksi toinen ryhmä Ruotsin tähteä, Afrikan tähteä mukaillen. Kielten opiskelussa pelien on tarkoitus aina sekä kerrata vanhaa että tuoda jotain uutta.

Ryhmässä oli paljon kieltenopettajia ja usea oli hyödyntänyt Vocaroota suullisen kielitaidon harjoittelussa ja arvioinnissa. Vocaroo on helppo ja kirjautumattakin pöytäkoneilla ja läppäreillä toimiva äänen tallentamisen sovellus. Siitä saa linkin, minkä voi jakaa suoraan opelle tai sähköiselle oppimisalustalle vertaisarviointia varten.


Interview simularion -verkkosivulla voit harjoitella
työhaastattelutilanteita englanniksi.
Maija Ojutkangas löysi Linkkiapajasta englannin opetukseen soveltuvan työhaastattelusimulaation. Opiskelijat aloittivat sillä ja jatkoivat Vocaroolla haastatellen toinen toisiaan ja antaen sitten vertaispalautetta arvotuille pareille Tablet-koulun keskustelualueella. Haastatteluja arvioitiin opettajan ohjeen mukaan niin sisällön kuin kielellisten havaintojen pohjalta.

Yhteistä monelle kehittämistyölle oli yhteistyön lisääntyminen luokassa. Eräät ryhmät ottivat jopa ryhmäselfien työskentelyn päätteeksi. Moni totesi, että nuorten kanssa yksinkertaisissa Todaysmeetinkin kaltaisissa palveluissa on syytä ohjeistaa esiintymään omalla nimellä nimimerkin sijaan. Tämä vähän siistii käytettyä kieltä ja helpottaa netiketin puheeksi ottamista. Muun muassa Todaysmeetistä ja Padletista opettaja voi poistaa asiattomia kommentteja vain jos on itse kirjautunut palveluun, AnswerGardenista se onnistuu, jos luo itselleen salasanan.

Moni koki, että toukokuun viimeiset viikon sopivat hyvin tällaisiin uusien asioiden testailuun. Toisaalta oppijat eivät aina jaksaneet ihan opettajan suunnittelemalla innolla osallistua, vaan välillä tärkeimmäksi nousi se, että sai hyödyntää tvt:tä ja tehdä asioita eri tavoin kuin ennen. Osin tuotosten ja palveluiden hyödyntäminen jäi ihan suunnitellusti ensi lukuvuoteen. Silloin on ympäristö valmiina, eri palveluita jo vähän kokeiltu ja voimat oppimiseen palautuneet.

Aiemman kirjoitukseni Pedagoginen piristysruiske -koulutuksista:
Syksyllä 2015 vastaaava koulutus järjestetään sekä Tampereen seudun Osaavalle että Forssan seudun Osaavalle. Mielelläni olen muuallakin käytettävissä, jos kaipaatte esimerkiksi erinomaista ja jo useaan kertaa testattua ja ajassa elävää kolmen päivän ja kolmen webinaarin tvt-koulutusta.