3.4.2014

PAOK-kokemuksista riittää jaettavaa

Tänään kerroin kollegani Riikka Vannisen kanssa viisivuotisesta toisen asteen koulutuksen tvt-kehittämistyöstä Tampereen eOppimisen klusterin koulutuksessa yliopistolla. Moni asia on aivan samoin, puhutaan sitten peruskoulusta, II asteesta tai korkea-asteesta. QR-koodi on QR-koodi. Teki tai luki sen sitten 6 tai 60-vuotias. Sen takaa paljastuva sisältö on se, mikä koodin tekijän on räätälöitävä kohderyhmän ja oppimistavoitteen mukaan. Opettajat kyllä osaavat ja haluavat hypätä mukaan keskusteluun ideoimaan sitä, miten he itse voivat tvt:tä käyttää omassa oppiaineessaan ja oman ryhmänsä kanssa. Entistä useammalla soisi olevan käytettävissä oppilaitoksen oma kollegavalmentaja - tai muulla nimikkeellä kulkeva tvt-pedagoginen vertaistuki.

PAOK-verkossa olemme välillä tunteneet itsemme lähetyssaarnaajiksi käännyttäessämme vastahankaisia opettajia. Heidän määrä on kyllä oleellisesti viidessä vuodessa vähentynyt. Sen sijaan sielunhoitajia tarvitaan yhä - ja mekin ajoittan niitä tarvitsemme - eli apua ja tukea siihen, miksi koneet (ja joskus ihmisetkin) käyttäytyvät niin kummallisesti. Tvt:n käyttö ei kuitenkaan ole autuuden tae, se ei vielä riitä muutokseen. Aikanaan yliopistolla opetin, että ongelmaperustaiseen oppimiseen siirryttäessä ei mistään hyvästä ja toimivasta tarvitse luopua. Ihan samaa ei voi sähköisestä toimintakulttuurista sanoa - usein organisaatio vaatii tekemään sähköisesti sen, mikä aiemmin hoitui helpommin vaikka suullisesti.

Opetuksessa tarvitaan aina opettajan pedagogista harkintaa: milloin asia opitaan paremmin perinteisillä tavoilla ja milloin tvt tuo siihen lisäarvoa. Tosin valinnan tehdäkseen on tunnettava molempien vaihtoehtojen mahdollisuudet.

Kovasti innostusta herätti luennon päätteeksi järjestetty Mobiilirata, mistä maanantaina bloggaan ja mitä ensi viikolla ITK-konferenssissa esittelen. Siinä opettajat kokevat toiminnallisesti, mitä mobiilioppiminen voi olla. Mitä kaikkea muuta kuin muistiinpanojen kirjoittamista ja tiedonhankintaa mobiililaitteet mahdollistavat? Lisätty todellisuus innosti, kuinkas muuten. Luulen, että muutamassa kodissa tänä iltana kokeillaan Aurasmaa. Vähän taustaa, esimerkkejä ja ohjeita Aurasman ja lisätyn todellisuuden käyttöön löydät tästä diasarjastani.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti