26.5.2013

Vuosi Foursquaressa

Vuosi sittten  toukokuussa Mobiilikesäkoulussa aloitin
Foursquaren käytön. Se on Wikipedian mukaan "paikkatietoon perustuva sosiaalisen verkostoitumisen verkkopalvelu ja mobiilisovellus. Palvelun ideana on, että sen käyttäjät kirjautuvat (engl. check-in) mobiililaitteillaan eri paikkoihin ja kertovat tuttavapiirilleen, missä liikkuvat... Jokainen kirjautuminen tuo käyttäjälle pisteitä, ja jos kirjautuu samaan paikkaan hyvin usein, voi saada sen pormestarin arvonimen."

Foursquaren käytöstä tuli meille kesäkoulun osallistujille hauska leikki. Aina kun siirryimme rakennuksesta toiseen, kirjauduimme uuteen  paikkaan: aamupalalle Huttulaan, Vanhalle opistolle päivän aloitukseen, sinne, tänne ja tuonne työpajoihin, sitten saunaan, grillipaikalle ja Ison Piipun kautta majapaikkaan. Muutaman viikon jaksoin itsekseni leikkiä, sitten kyllästyin ja vähensin sovelluksen käyttöä. En jaksanut innostua sen seuraamisesta, missä Foursquare-kaverini milloinkin liikkuvat. Enkä aina halunnut kertoa, missä itse liikun. Myöskään kisailu suuresta määrästä kirjautumisia, erilaisia merkkejä tai pormestariksi pääsy ei paria viikkoa kauempaa jaksanut innostaa. On niin paljon muuta mielenkiintoisempaakin tekemistä. Taustalla oli myös ymmärrys siitä, ettei ole turvallista systemaattisesti verkossa paikkatietojaan jakaa.

Jatkoin silti sovelluksen käyttöä, mutta kirjauduin lähes yksinomaa työhön liittyviin paikkoihin. Olen aina ollut enemmän tai vähemmän päiväkirjan kirjoittaja ja myös valokuvaaminen on minun juttu. Iloa sovelluksesta siis oli, vaikka sen käyttö välillä tuntui ylimääräiseltä työltä. Vuorovaikutuksen paras anti minulle olivat suuret seminaarit: kun jo parkkipaikalla näin, keitä tuttuja on paikalla. Mahdollisuuksia vuorovaikutukseen olisi ollut enemmänkin, mutta jätin ne käyttämättä.

Ensimmäisen Foursquare-vuoteni aikana tsekkauksia kertyi 172 ja valokuvia 105. Useimmiten kävin tietysti työhuoneellani eVarikolla, minne kirjauduin vain muutaman kerran, jotta pääsin sen pormestariksi. Hyvänä kakkosena on Tredun (ent. TAO:n) Sairaalankadun yksikkö, missä olen käynyt paljon erilaisissa kokouksissa ja hallinnollisia asioita hoitamassa ja missä esimieheni ovat pääosin työskennelleet. Kokosin alle upotettuun diasarjaan joitain kuvia kuluneen vuoden työhön liittyvistä paikoista. Pääosin liikuin PAOK:n asioilla Pirkanmaan II asteen oppilaitoksissa, mutta yksittäiset koulutuskeikat veivät välillä perus- ja korkea-asteen puolelle ja kansalliset konferenssit eri puolille etelä-Suomea.

Miten Foursquarea voisi opetuksessa hyödyntää vai voiko?
  • Ensimmäiseksi mieleeni tulevat suuren oppilaitoksen orientoivat opinnot ja pieni kisa niiden ympärille: Kuka on käynyt kaikissa yliopiston ravintoloissa, jokaisessa kirjastossa, suurimmassa määrässä eri rakennuksia jne. Tai miksei samanlainen kisa toimisi vaikka pitkin Pirkanmaata eri Tredun yksiköissä vierailevien opettajien kesken, jos intoa sellaiseen riittää.
  • Mitä jos lukiolaiset kävisivät historian kurssin aikana kirjautumassa kotiseutunsa historiallisesti merkittäviin paikkoihin? Suuremmassa kaupungissa voisi keskittyä vaikka erilaisiin patsaisiin ja muistomerkkeihin, joita Tampereella riittää mm. teollisuushistoriaan liittyen.
  • Ravintola-alan opiskelijat voisivat hyödyntää sovellusta aina käydessään jossain syömässä tai kahvilla. Sovellukseen voi liittää kuvia ja arviointeja ruoka-annoksista, palvelusta yms.
  • Vieraan kielen, vaikka saksan oppitunnilla matkailusta puhuttaessa voitaisiin tutustua Berliiniin Foursquaren suositusten kautta? Berliini on yksi maailman 54:stä Foursqare Citystä.
  • Joitain mahdollisuuksia siis näen opetuksen kannalta, mutta ehkä keskeisintä opiskelijoille on tuntea tämänkaltaista sosiaalisen median maailmaa, etenkin palvelualoilla ja yrittäjyyden näkökulmasta. Se voi olla sitä lisäarvoa, minkä työssäoppija tai vastavalmistunut työpaikalle vie. Suomessakin löytyy kahviloita, missä pormestari eli paikassa useimmiten vieraillut saa ilmaisen kahvin joka päivä. Tampereella Museokeskus Vapriikki on toisinaan tarjonnut ilmaisen sisänpääsyn Foursquare-merkinnän tekijöille. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa vierailuani johonkin miljoonakaupunkiin nähdäkseni, miten siellä palvelua hyödynnetään.




Mobiilikesäkoulun Shake

Osallistuin toista kertaa Mobiilikesäkouluun. Sen vahvuus kaikkiin muihin seminaareihin verrattuna on, että sinne mennään mobiilioppimaan, ei (vain) puhumaan mobiilioppimisesta. Oppiminen alkoi jo etukäteen: valitsimme testin avulla kiinnostavimmat polut, esittelimme itsemme Google Driven dokumentissa ja latasimme ja/tai kirjauduimme ohjeen mukaan yli 40 palvelun/sovelluksen joukosta niihin, missä emme vielä olleet mukana.

Keskiviikkona tutustuin useisiin kuvankäsittelyohjelmiin ja kuvakollaasisovelluksiin. Erityisesti meitä hauskutti PhotoShake, missä kuvat ladataan sovellukseen ja mobiililaitetta ravistamalla se sekoittaa kuvat kollaasiksi. Ravistamista voi jatkaa, kunnes on tyytyväinen tulokseen. Oheisten kollaasien kuvat ovat HAMK:n Lepaan kampukselta, missä kesäkoulu nyt neljännen kerran järjestettiin.

Tablettien ravistaminen näytti niin hassulta, että päätimme yhdellä rastilla tehdä alle upotetun Harlem Shake -videoita mukailevan Photo Shake -esityksen (0:13 min.), joka on tallennettu Pauliina Mäkelän Bambuser-kanavalle.




 
Kokeilussani ovat nyt olleet myös seuraavat kuvankäsittelyyn ja piirtämiseen liittyvät maksuttomat Android-sovellukset, joista monet saa ladattua myös iPadille. iPadin käyttäjille hyvä piirrosohjelma on Paper 53.
- SuperNote (piirtäminen)
- Scratch Draw (neonvärikuvien piiräminen)
- Sumi-e maalaus (kalligrafia)
- Collage Free (kollaasit)
- PIP Camera (kuvien muokkaus lisäelementeillä)
- FotoRus (kollaasit, kuvien muokkaus lisäelementeillä)
- FX Photo Editor (kuvankäsittely)
- Photoshop Express (Adoben kuvankäsittely)
- Photo Effects (erikoisefektejä valokuviin)
- Cartoon Camera (valokuvaa sarjakuvan näköistä)

Oheinen tablettia näpyttelevä nainen on kuvattu näistä viimeksi mainitulla. Kun valokuvaa käytetään oppimisprosessissa, on hyvä keskittyä kuvaamaan henkilöiden sijaan itse tekemistä. Silloin kun kuvataan henkilöitä, voidaan haluttaessa erilaisten sovellusten avulla kuvata suoraan niin, ettei toinen ole helposti tai lainkaan tunnistettavissa tai kuvaa voidaan jälkikäteen sellaiseksi muokata.

Mobiililaitteiden ravisteleminen herätti suuresti hilpeyttä ja jatkoimme teemalla pitkin iltaa. Google Playstä löytyy SHAKE-hakusanalla paljon sovelluksia:
  • laskin, joka antaa oikean tuloksen ravistamalla
  • herätyskello, mikä sammuu ravistamalla
  • näytön pikalukitus ravistamalla
  • mobiililaitteen sammutus ravistamalla
Melkoista sanojen sheikkaamista koimme myös Applen laitteille saatavalla Dragon Dictation -sovelluksella. Se tunnistaa suomen kielen jo varsin hyvin, mutta kun vaikka laulaa tai taustametelin keskellä liian vauhdilla jotain selittää, saa tulokseksi varsin hauskoja tekstimuunnoksia puhumastaan. Se on kuin diginatiaisten rikkinäinen puhelin. Vastaavaa voi tehdä uudempien Androidien näppiksen mikrofonikuvakkeen kautta. Toinen illan suurimmista hauskuttajista oli Crack Screen -sovellus. Sillä ja Photo Shakella ilottelen seuraavassa Anne Ronkaan iPhonella kuvaamassa ja sen iMoviella tekemässä videossa (1:01 min.).

20.5.2013

Verkkokurssit: kurkista, ota käyttöön tai lähetä opiskelijoitasi

Sammon keskuslukiolla on juuri alkamassa PAOK:n seminaari Vipinää verkkokurssin tekoon! Viisi oppiainerajat ylittävää pirkanmaalaista opettajatiimiä tulee esittelemään PAOK:n osarahoituksella kehittämiään verkkokursseja. Niistä osa on syksyllä tarjolla Maakunnallisella verkkokurssitarjottimella  ja osaa tullaan käyttämään lähiopetuksen ohessa. Osa kursseista on oppilaitosten omilla verkkoalustoilla, jolloin niistä on jaettu julkisesti kurssin hyviä yksittäisiä ideoita ja ruudunkaappauskuvia rakenteesta. Osa kursseista on kaikille avoimella verkkosivulla, missä se on CC-lisenssin mukaisesti kenen tahansa hyödynnettävissä. Ensimmäisenä esitelty kurssi oli juuri tällainen. Kaikki kurssit esitellään tarkemmin PAOK:n sivulla.

Katri Vuorijärvi-Rautiola ja Satu Drufva ovat tehneet wiki-sivuston Vektorigrafiikan perusteet Illustratorilla. Koottu aineisto sopii niin oppilaitoksissa kuin muutoinkin asiaa opetteleville ja opettaville. Opettajat itse käyttävät sitä lähiopetuksen tukena. Wikispaces avoimen verkkomateriaalin kokoamisen paikkana innosti. Seuraavaksi suunnitelmissa on vastaava sivusto Photoshopin käytöstä, ehkä niin että opettaja tekee pohjan ja opiskelijat luovat ja kokoavat sisältöä. Tervetuloa mukaan käyttämään, kokeilemaan, muokkaamaan ja palautetta antamaan! "Kiva, olen fani" -kommentti on jo tullut opettajille tutuksi, kun he ovat aktiivisesti opettajakollegoilleen sivun osoitetta jakaneet. Nyt he odottavat kriittisiä kommentteja, jotka heille kertovat, että wikiä on ehditty oikeasti käyttää.

Lempääälän ja Ylöjärven lukioiden yhdessä kehittämää Derivaatta (MAA7) kurssia esittelivät Jussi Kytömäki ja Laura Kauppinen. Moodlessa olevan kurssin sisältö oli jaettu 11 lohkoon, joista jokaisessa on teoria- ja esimerkkiosuus, harjoitustehtäviä ja STACK-tehtäviä. Jälkimmäiset ovat Moodleen lisäpalikalla tuotavia automaattisesti tarkistuvia tehtäviä, joista opiskelija saa välittömän palautteen. Lisäksi kurssilla käytetään CAS-laskimia ja GeoGebraa. Opettajat innostuivat kovasti Office2013-paketin mukana tulevan OneNoten mahdollisuuksista. Kurssia tullaan käyttämään (ilman oppikirjaa) Ylöjärven ja Lempäälän lukioissa ja kurssia tullaan tarjoamaan  myös verkkokurssitarjottimella. Em. PAOK:n sivulta löydät vierailijatunnukset kurssin Moodleen.

Lukiossa alkavan kielen kurssia esittelivät eri kielten opettajat Leena Timonen, Anna Korkama ja Annemari Kallioranta (kuvassa). Erityisesti verkkokurssitarjottimen kautta voidaan tarjota harvinaisempienkin kielten kursseja aloittelijoille. Opettajatiimi selvitteli tekijänoikeuksia mm. kustantajan kanssa, tutustui moniin somen välineisiin ja rakensi kurssien yleisiä osia wikiin. Sieltä löytyy mm. valmiiksi mietitty kurssin runko eri kielten eri kursseille. Siitä työtä on hyvä jatkaa kurssien tarkemman sisällön suunnittelulla. Sellaista voisi olla mm. oman puheen äänittäminen Vocaroo-ohjelmalla. Samalla ohjelmalla voivat myös opettajat antaa ohjeita, esim. selittää kielioppiasioita.

Tredun Suvi Kaihua ja Pirkkö Pölönen sekä 29 asteen lämmöstä hengessä mukana oleva Pirkko Kaukametsä esittelivät Esimies verkossa -koulutusta. Aiemmin se on järjestetty lähiopetuksena, usean opettajan toimesta ja eri puolilta Pirkanmaata oleville opikelijoille, jotka ovat eri lähtötilanteissa. Haasteina on ollut, ettei lähipäiviin päästä, valinnaisuuden määrä lisääntynyt uusissa tutkinnon perusteissa ja mukana useita opettajia. Tämän pohjalta Tredussa on ensi syksyllä tarjolla uudenlainen joustavampi malli esimiesten tutkintoon valmistavan koulutuksen järjestämisessä. Tällöin kurssi on Moodlessa, sen voi aloittaa milloin vain ja opetusta on tehty avoimemmaksi. Jokaisella tutkinnon osalla on yhtenäinen rakenne: yleiset asiat, tutkinnonperusteet, osion arviointikriteerit ja mitä opintaan työssä ja mitä koulussa. Verkko-opetus pakottaa suunnittelemaan koulutusta pitkäjänteisesti eikä ovenripapedagogiikka toimi entiseen tapaan. Opettajan on verkkoa runsaasti hyödynnettäessä hahmotettava koko 1,5 vuoden  opiskelu ensin kokonaisuutena ja siitä sitten pilkottava asioita osiin. Se ei ole helppoa, mutta tuottaa tulosta.

Kiinan historian, kulttuurin ja yhteiskunnan kurssista (1 ov) kertoivat Heikki Liuska ja Mari Vares. Projekti alkoi Oriveden lukion Kiina-yhteistyöstä. PAOK:n myötä Hatanpään lukio lähti mukaan ja opettajat loivat yhdessä kurssin, joka tulee tarjolle myös verkkokurssitarjottimelle. Kurssi on rakennettu Moodleen ja siinä on hyödynnetty yhteistoiminnnallista oppimista. Kurssin tavoitteista keskustellaan ja arviointiperusteista sovitaan opiskelijoiden kanssa kurssin aluksi. Tavoittena on madaltaa kynnystä opiskella myös vieraskielisten aineistojen avulla. Alla olevasta dian kuvasta näkee esimerkkkejä kurssin tehtävistä. Opiskelijat tulevat mm. laittaamaan kiinalaista ruokaa osana kurssisuoritusta. Em. PAOK:n verkkosivulta löydät kurssin osoitteen ja vierailijatunnukset.

PS. Tällä kertaa otin tavoitteeksi tehdä bloggauksen valmiiksi kolmetuntisen seminaarin aikana Android-tabletilla ja julkaisin tämän seminaarin loppusanojen aikana. Tulipa opittua hyperlinkkien tekemistä, mikä minusta tässä mobiiliversiossa on vähän kökköä. Ylipäätään kopi-peistaaminen ja tekstin muokkaaminen (lihavointi) jälkikäteen ei ole mobiilin vahvuus (toki sovelluksesta riippuen). Siltä osin on pakko vielä muutama minuutti tätä kotikoneelta editoida. Tekstin muokkaamisen ohessa Twitterille ei riittänyt aikaa eli poikkeuksellinen seminaari minulle.

 
- - -
Tämä bloggaus julkaistaan myös PAOK-verkoston blogissa

19.5.2013

Teematiimien helmiä osa 2.


PAOK-verkostossa toimi kevään ajan yhdeksän teematiimiä, joista neljä esitteli tuloksiaan tämän viikon jälkimmäisessä seminaarissa. Edellisessä bloggauksessani kerroin viiden muun tiimin tuloksista. Ne kaikki kootaan vielä toukokuun aikana yhteen ja jaetaan CC-lisenssillä kaikkien käyttöön. Wiki löytyy osoitteesta teematiimit.wikispaces.com. Olkaa hyvä, Pirkanmaa tarjoaa!

Liiketaloutta verkossa
  • Tampereen seudun ammattiopisto Tredun (ent. TAO ja Pirko) opettajat suunnittelivat ammatillisen kansainvälisen kaupan tutkinnon osan (10 ov) verkkokurssimuodossa. Kurssi perustuu pelillisyyteen. TripTravel IBEG International Business e-learning game sisältää ryhmien välistä kilpailua, monikanavaisuutta ja ryhmen jatkuvaa arviointia omasta oppimisprosessista. Arviointi kaikkineen perustuu sekä laadulliseen että ajalliseen (deadlinet) arviointiin sekä itse suorituksiin. Tutkinnon osaa tarjotaan merkonomeille, datanomeille ja lukiolaisille. Opiskelijat voivat tehdä pikkupelejä kokonaisuuden sisälle. Työskentely on läpinäkyvää: ryhmät voivat seurata omaa ja toistensa etenemistä pelilautaikkunoista. Myös opettajan kannusteet näkyvät kaikille. 
  • Työkalut ovat pääosin Googlen palveluita, jotta peliä voidaan haluttaessa levittää valtakunnalliseksi eikä olla kiinni yhden oppilaitoksen työkaluissa. Googleen voi myös haluttaessa tehdä tunnukset vaikka verkkopelin leikkiyritykselle. 
  • Vuonna 1980 eräälle opettajalle esiteltiin piirtoheitin ja sen käytön pedagogiaa. Vasta nyt iPadin myötä löytyi seuraava laite, joka teki yhtä suuren muutoksen opetukseen. Muutamakin opettaja kertoi seminaarissa, että tablettien suhteen on vielä paljon tietämättömyyttä. Moni pitää sitä vain surfplattana, jollaiseksi sellaisia Ruotsissa kutsutaan.
  • Lähiviikkoina tiimin blogiin tulee siellä ennestään olevan sisällön lisäksi iPadien appsien esittelyä lukiomatematiikan, -fysiikan ja -kemian näkökulmasta. Norssi otti iPadit käyttöön syksyllä ja sen verkkosivuille on koottu hyviä ohjeita niiden käyttöönotosta.
  • Esimerkki lukion pitkän matikan neloskurssilta: Dropboxissa on kurssin alue ja kullekin oppitunnille on oma kansionsa. Socrativen avulla opettaja näkee yhteenvedon tehdyistä tehtävistä. Kotitehtävät saa halutessaan tehdä paperille ja skannata iPadilla verkkoon.
  • Fysiikka ja kemia ovat empiirisiä tieteitä eli asia on varma vasta, kun se kokeellisesti todistettu. Miten iPad voi tukea tällaista oppimista? Graafinen esittäminen on luonnontieteissä todella tärkeää ja siihen tabletti tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Kun perinteisessä mallissa kalliita mittareita on yksi ja se on kytketty opettajan koneeseen, ollaan usein tilanteessa, missä opiskelijat vain katsovat, kun ope mittaa ja näyttää sen taululta. Huoh. iPadien myötä jokaisella oppijalla voi olla lukuisia ilmaisia mittareita omalla koneella. Sen lisäksi niihin voi ostaa erilaisia mukana kulkevia lisälaitteita. Näin mittaustulokset saadaan jokaiselle opiskelijalle itsenäisesti analysoitavaksi ja talteen myöhempää käyttöä varten. Tästä näimme muutaman erinomaisen esimerkin.
Tiimiläiset esittelivät itsenä kolmeksi iloiseksi opoksi, sillä heillä on ollut niin hauskaa työtä tehdessään. He olivat osallistuneet moniin PAOK:n kevään koulutuksiin, minkä ansiosta seminaariesitys oli tehty Prezillä (alla oleva kuva on esityksestä). Siitä näkee, että tiimi tutustui muutoinkin valtavaan määrään erilaisia sosiaalisen median työkaluja. Opinto-ohjaajien mukaan verkon hyödyntämistä opinto-ohjauksessa tukee hyvin se, että itseasiassa kaikki materiaali on  jo valmiiksi verkossa.
  • Tiimi näki opon rooliksi rohkaisemisen ja sen että auttaa oikeiden väylien ja linkkien löytämisessä, opettaa laitteiden ja ohjelmien käyttöönottoa sekä kouluttautuu ja opettelee uutta ennakkoluulottomasti. Opiskelijan rooliin puolestaan kuuluu kiinnostus itsenäiseen tiedonhakuun, aktiivisuus ja oletetut taidot ja välineet sekä niiden hallinta
  • Onnistumisesta kertovaa "Me ollaan nyt ihan somemuijia!" huudahdusta seurasi sen toteaminen, että verkon käyttö ei vähennä yksilöohjauksen tarvetta, mutta verkko on hyvä apuväline mm. tiedotuksessa (erityisesti Facebook) ja yhteisöllisessä työskentelyssä.

Tässä tiimissä lukion äidinkielen ja S2-opettajat tutkailivat mobiilioppimisen mahdollisuuksia ja keskeisimpänä välineenä olivat blogit. Kokemusten mukaan niihin kirjoitettiin huolella, koska ne olivat julkisia. Toisten opiskelijoiden kommentit oliat kovin postitiivisiä, joten sekin varmasti kannusti. Eri lukioiden opettajia yhdisti myös opiskelijoiden vieminen Tampereen Teatterin Hamlet-näytelmään. Teatteriesitykseen liittyen tehtiin näytelmän analysointi eri näkökulmista. Opiskelijat kommentoivat toistensa analyysejä yli oppiainerajojen.
  • Pari asiaa blogeista opittiin kantapään kautta:
    • Eri lukioissa käytettiin eri blogialustaa. Näin ollen mahdollisuus kommenoida ilman kirjautumista kyseiseen palveluun olisi ollut hyvä.
    • Toimivaa oli se, että opettaja hyväksyi jokaiselta vain ensimmäisen kirjoituksen, sen jälkeen voi kirjoittaa ilman opettajan "sensuuria". Näin saatiin roskapostit estettyä.
  • Yhdessä oppilaitoksessa tehtiin myös proosasanastoa Moodleen ja yhteiskirjoitettiin sinne runoanalyysiä. Se innosti opiskelijoita tuottamaan parempaa tekstiä. Kurssin päätteeksi runot myös esitettiin ja esityksiä kommentoitiin reaaliaikaisesti iPadeilla verkkoon.  
  • Yksi opettaja kertoi opiskelijoidensa kommentoineen tvt:tä: "kyllä me se osataan itsekin, jos me se halutaan tehdä".
Minna Helysen koonti seminaaripäivästä.
Tällaisia kuvia voi tehdä mm. wordle.net -sivulla
tai iPadin TagClaud-sovelluksella.

PS. Tämän bloggauksen osalta kävi sitten ensikertaa niin, että tuli vahingossa julkaistua eilen luonnosversio, vaikka se piti vain tallentaa myöhempää julkaisemista varten.

-  -  -
Tämä on julkaistu samanaikaisesti PAOK-verkoston blogissa.

14.5.2013

Teematiimien helmiä osa 1.

Tämä on raportti tämän päivän teematiimiseminaarista, mikä oli UPEAA katsottavaa ja kuultavaa! Olen ylpeä PAOK:n loistavista teematiimien opettajista, kiitos! Seminaarin osa 2. on huomenna keskiviikkona 15.5. klo 14.00-16.45 Tammerkosken lukiolla Tampereella. Kannattaa osallistua! Ohjelman löydät tästä, ilmoittautuminen ei enää ole tarpeen. Jos et pääse mukaan, voit tutustua CC-lisenssillä jaettuihin tuotoksiin teematiimien wikissä.

-  -  -  -  -

PAOK-verkosto on ohjannut ja osarahoittanut yhdeksän teematiimin toimintaa tänä keväänä. Tänään kuulimme ensimmäisessä iltapäiväseminaarissa tiimien tuotoksista, jotka on kaikki koottu (tai kootaan nyt toukokuussa) myös teematiimien omaan wikiin: teematiimit.wikispaces.com. Kaikki tuotokset on jaettu CC BY-SA -linsenssillä kaikkien hyödynnettäväksi. Wikin kautta löydät tarinoita, kokemuksia, diaesityksiä, blogeja, wikejä ja ties mitä. Suosittelen lämpimästi!

Seminaari alkoi tällä upealla videolla Iduista kasvaa oivalluksia (1:03 min), jonka kollegani Minna Helynen ja opettajan työelämäjaksolla kuukauden PAOK:ssa viettävä Karkun kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitoksen opettaja Marjo Lehtonen ovat tehneet.


  • Teematiimin neljän opettajan tavoite on ollut tukea lukion lyhyen matematiikan heikoimpia opiskelijoita, joilla tavoitteena on päästä läpi matematiikan pakollisista kursseista. Tiimi on yhdistänyt matikan osaamisen, erityisopetuksen tietämyksen ja ohjauksellisen näkökulman.
  • Tiimi kävi perusteellista keskustelua ongelma-alueista ja käytti aikaa saatavilla olevan suomenkielisen aineiston läpikäymiseen ja hyödyllisyyden arviointiin. Uutta aineistoa ei tuotettu.
  • Tukipaketti rakennettiin wikiin: lyhytmatematiikka.wikispaces.com. Kullekin kurssille on oma osionsa ja niissä samankaltainen rakenne. Ne sisältävät mm. videoita ja tehtäväsivustoja. Wiki varmasti kehittyy ajan myötä ja opiskelijapalautteen kautta. Kiinnostuneet ovat tervetulleet kehittämään wikiä edelleen ja hyödyntämään sitä. Erityisesti toivotaan viestin siitä kulkevan matematiikan opettajille, opinto-ohjaajille sekä itse lukiolaisille, sillä sivustoa voi käyttää itsenäisesti opiskelun tukimateriaalina.
  • Kuvaava oli seminaariyleistön kommentti: "jossain sellaisessa timantti-ideassa te tässä ootte".
  • Kuusi silmin nähden innostunutt opettajaa viidestä oppilaitoksesta tutkaili kevään aikana pelillisyyttä lukion kielten opetuksessa sekä ammatillisessa koulutuksessa. Sovelluskauppoja ei tässä yhteydessä käyty läpi. Peleistä keskityttiin maksuttomiin.  
  • Kieli pelittää -blogiin on koottu valtava määrä pelejä kielten opetukseen: venäjä, ranska, ruotsi, saksa, italia ja englanti.
  • Ammatillisista oppimispeleistä ja virtuaalimaailmoista blogataan omassa blogissaan.
  • Eräs ope kommentoikin, että "mulla ainakin jää pojatkin välitunniks pelaamaan, että ne ei haluu lähtee tunnilta".
  • Sastamalan koulutuskuntayhtymän eri yksiköiden viisi ATTO-aineiden opettajaa kokoontuivat kevään kasvotusten ja AC:n välityksellä. Keskeiseksi tavoitteeksi nousi yhteisen verkoston luominen suuren koulutuskuntayhtymän ATTO-opettajille. Käytännön toimina on perustettu oma Facebook-ryhmä ja tiimille on luvattu, että he saavat koota kaikki ATTO-opettajat syksyllä yhteen tai kahteen yhteiseen päivään. 
  • Tiimiläiset loivat yhteisen Moodle-alustan ja yksi opettaja jakoi pari omaansa yhteiseen käyttöön, mm. laskeakseen jakamisen kynnystä. Yhteistä keskustelua tarvitaan vielä verkkokurssien yhteiskäytöstä ja muistakin toimintatavoista. Opettajat myös kouluttivat toinen toisiaan somen eri välineistä ja muutoinkin vinkkasivat hyvistä käytänteistä. 
  • "Miks kukaan ei oo meille aiemmin kertonu tällasesta", kysyi eräs opiskelija, kun kurssilla oli käytetty Google Driveä. 

Mobiilioppimisen teematiimi
  • Neljän opettajan tiimin juttuja olivat mm. valmistautuminen siihen, että syksyllä mennään pilveen eli Office 365 otetaan käyttöön. Samalla tulee Moodle2. Laitteista esillä olivat erityisesti Lumian puhelin ja Windows8-laite, joista jälkimmäisen kokemuksista voit lukea blogista. Jokaisessa koneessa tuntuu olevan vahvuutensa ja rajoitteensa. Kokeilussa olivat myös erilaiset pilvipalvelut, jakaminen jne. niihinkin kannattaa tutustua tiimin wikisivun kautta tarkemmin.
  • Tykkään Kotikoulu-hankkeen idesta, että opiskelijat tekevät tuotoksensa omaan pilveensä (Google Drive) ja sitten jakavat ne kurssin ajaksi muiden kurssin osallistujien nähtäville. Näin oppimisen ja omien materiaalien omistajuus säilyy oppijalla itsellään. Periaate on, että "ei tuoda uusia työvälineitä, jotka rajaisivat toimintaa". Opettajalle on tärkeää, että hän näkee opiskelijan tekemät matematiikan tehtävät, että on puhdas valkoinen paperi (tai sähköinen kirjoitusalusta) ja oma käsiala ilman rajoitteita, vaikka tietoverkkojen kautta toimitaankin. Kynällä paperile tai näytölle tehty lasku kertoo opettajalle paljon enemmän kuin vain valmis vastaus jossain. Se avaa laskemisen prosessin.
  • Tähän tiimiin kuului kuusi lukio-opettajaa Vammalasta ja Tampereelta. Mukana oli monta äidinkielen opettajaa, jotka kertoivat huomanneensa, miten tekstien julkaiseminen somessa on parantanut tekstien tasoa ja vuorovaikustusta. Facebookin puolestaan huomattiin tukevan ryhmäytymistä, auttavan tiedottamista ja tukevan oppiainerajat ylittävää yhteistyötä.
  • Tiimin wikisivulta löytyy diasarjoja wikiartikkelin kirjoittamisesta, kuratoinnista (Scoop it!) sekä teatterikasvastuksesta. Tampereen Teatterin Hamlet oli esillä moneen otteeseen ja sitä ovat tampereen lukiolaiset laajasti käyneet katsomassa. Katsomiskokemuksista on raportoitu mm. Twitteriin, Facebookiin ja blogeihin. Myös teatterin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa analysoitu. Tiimi tuotti paljon materiaalia, ja jotain vielä toukokuussa on tulossa lisää.
  • Vammalan lukion opettajat ovat panostaneet oppimistehtävien monimediallisuuteen ja koonneet valtavasti esimerkkejä wikiinsä. He kertoivat, miten tekemisen ilo näkyy, kun noustaan pulpetista ja uskaltaudutaan itse tekemään ja ulos luokkahuoneesta. Ja julkaistaa tuotoksia paikallislehdessä. Rohkeus kohdata todellinen maailma on tärkeä, esim. psykologian kursseilla on tavattu vanhuksia sairaalassa tai seurattu lasten piirtämisen kehittymistä. Samalla oppijat tuottavat omaa materiaaliaan ja opettajakin saa ne käyttöön. Alla kaksi loistavaa videota esimerkkinä. Opiskelijat kehuvat kursseja toisilleen. Vaikka moni innostuu, toisten kohdalla haasteena on aikaansaamisen ja tarttumattomuuden ongelma. 
  • Yleisökommentti kruunasi seminaaripäivän: "Tässä esityksessä some oli luontevassa roolissa. Mieleen jäi sisältö, eivät välineet!" 







PS. Twitter-raportin mukaan iltapäivällä ykkösenä oli #mmkisat ja nousussa #paokhanke. Seminaaripäivän iltana tunnuksella #paokhanke oli ollut 14 tviittaajaa ja lähetetty 84 tviittiä.

-----
Tämä kirjoitus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.

8.5.2013

Kollegavalmentajat ja ESSIE-tutkimus

Maanantaina oli viimeinen PAOK:n osarahoittamien kollegavalmentajien tapaaminen. Elokuusta 2009 alkaen tällaisia oppilaitosten tvt-pedagogisia vertaistukihenkilöitä on ollut 80 (muutama henkilö toiminut tehtävässä pari kertaa ja siten laskettu myös kahdesti mukaan). Hankkeen ykkösvaiheen (2009-4/2012) loppuarvioinnissa kaikista hyödyllisimmäksi palveluksi arviointiin juuri kollegavalmentajien antama tuki sekä projektitiimimme Road Show -päivät ja muut koulukset. Ne ovat molemmat juuri sitä pedagogista ja teknistäkin tukea, minkä hiljattain julkistettu Euroopan tvt:n opetuskäyttöä selvittänyt ESSIE-tutkimuskin nostaa esille. Ja vastaavasti tällaisen tuen puute on vakava este tai ainakin hidaste tvt:n opetuskäytön lisääntymiselle ja kehittymiselle.

ESSIE-tutkimuksen mukaan vasta harva eurooppalainen opettaja on löytänyt tiensä verkon ammatillisiin ryhmiin. Meitä on paljon, joille nämä sosiaalisen median verkostot ovat aivan keskeisiä oman ammattitaidon kehittymisessä. Mielestäni tvt:n opetuskäytön hankkeiden ja muiden alan koulutusten on syytä pitää tätä näkökulmaa vahvasti esillä ja opastaa aloittelijoita verkon lähteille ja jakamisen iltanuotioille. Kysymykset joihin törmätään ja apua tarvitaan ovat niin samanlaisia meillä kaikilla. AVO-hankkeen Anne Ronkaan aloittama wiki opeverkostot.wikispaces.com vastaa juuri tähän tarpeeseen. Ei meistä kukaan voi kaikkien oppiaineiden ja ammattialojen verkostoja tuntea, joten juuri tällainen koonti opettajien verkostoista on loistava. Kiitos ja kumarrus kaikille teille somekollegoille, jotka sitä osaltanne päivitätte.

Kollegavalmentajien tapaamisen päätimme hyvän mielen kierrokseen:
  • Kollegavalmennus on ollut työyhteisössämme sysäys jakamiseen ja siihen, että opetetaan toinen toisiamme.
  • Sain konkreettista apua toisten oppilaitosten kollegavalmentajilta.
  • Kollegavalmennus motivoi minua.
  • Opin itsekin paljon uutta.
  • Tablettien myötä löytyi uusia tvt:stä kiinnostuneita, sellaisia joita pc-maailma ei innostanut.
  • Löydettiin uusia työtapoja kielten opetukseen.
  • 10 vuotta olen ollut hurahtaneen kirjoissa, nyt sain rauhassa olla sellainen ja se oli hyvä.
  • Sain rohkeutta kysyä ja kokeilla.
  • Oli pohdittava ensin itse perusteita, mietittävä kunnolla tvt:n tuomaa lisäarvoa.
  • Opin tuntemaan muita omasta oppilaitoksesta, koulutuskuntayhtymästä ja maakunnan II asteelta.
  • Huomasin, että muilla on hyvin samanlaisia ongelmia.
  • Onnistuin toimimaan jäänsärkijänä: voin vain mennä toisen luo, esittäytyä kollegavalmentajaksi ja kysyä, onko sinulla ongelmia.
Näistä viimeksi mainittu toimi niin hyvin, että vastaavaan saatatte törmätä ensi kesänä jollain kesäterassilla Pirkanmaalla tietyillä seuduilla liikkuessanne :-)

Kollegavalmentajien toiminta jatkuu syksyllä, mutta silloin vastuu heidän työn resurssoinnista jää oppilaitoksille itselleen. Sehän tällaisen hanketoiminnan henki on: hankkeella käynnistetään ja sitten huomataan, että tämä on tärkeää, tähän kannattaa jatkossakin panostaa. Ja jatketaan omalla, joskin usein pienemmällä, resurssilla. Ja moni oppilaitos on näin kollegavalmennuksen osalta jo tehnytkin. Pysyvän PAOK-verkoston rahoitus- ja toimintamallia vasta suunnitellaan, mutta sen keskeisimpiin tehtäviin kuuluvat varmasti kollegavalmentajaverkoston ohjaaminen ja Maakunnallisesta verkkokurssitarjottimesta vastaaminen.

Alla tapaamisemme diat. Alkuun tiedotusasioita pirkanmaalaisille, sitten taustaa oppimisympäristöistä. Näissä dioissa on vain minun esitykseni, joten esillä olleet Edmodo ja wikit ohitetaan lyhyellä maininnalla. ESSIE-tutkimus herätti ajatuksia, niin se on tehnyt useille bloggaajillekin. Siitä dioja sarjan loppuosassa.




Alla vielä yksi ensimmäisiä editoimiani videoita TeacherTubesta vuodelta 2009. Se kertoo ensimmäisten kollegavalmentajien kokemuksista. Moni asia on ennallaan ja edelleenkin tehtäväkuvat muodostetaan oppilaitosten tarpeiden ja myös kollegavalmentajien osaamisen mukaan. PAOK sen sijaan on jo tunnettu brändi. Sen kollegavalmennuksen malliakin on jo lainattu muuallekin: Osaava on pilotoinut sitä perusasteella ja Tredussa on tuotu rinnalle mm. Wilma-valmentajia. Kollegavalmentajien tehtävät ovat vuosien varrella monipuolistuneet: Moodle-tuen ohella sosiaalisen median hyödyntäminen on lisääntynyt valtavasti ja mobiililaitteiden vyöry oppilaitoksiin tämän ja edellisen lukukauden aikana on nostanut esiin aivan uudenlaisia oppimisen tarpeita.



-  -  -
Tämä bloggaus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.