8.5.2013

Kollegavalmentajat ja ESSIE-tutkimus

Maanantaina oli viimeinen PAOK:n osarahoittamien kollegavalmentajien tapaaminen. Elokuusta 2009 alkaen tällaisia oppilaitosten tvt-pedagogisia vertaistukihenkilöitä on ollut 80 (muutama henkilö toiminut tehtävässä pari kertaa ja siten laskettu myös kahdesti mukaan). Hankkeen ykkösvaiheen (2009-4/2012) loppuarvioinnissa kaikista hyödyllisimmäksi palveluksi arviointiin juuri kollegavalmentajien antama tuki sekä projektitiimimme Road Show -päivät ja muut koulukset. Ne ovat molemmat juuri sitä pedagogista ja teknistäkin tukea, minkä hiljattain julkistettu Euroopan tvt:n opetuskäyttöä selvittänyt ESSIE-tutkimuskin nostaa esille. Ja vastaavasti tällaisen tuen puute on vakava este tai ainakin hidaste tvt:n opetuskäytön lisääntymiselle ja kehittymiselle.

ESSIE-tutkimuksen mukaan vasta harva eurooppalainen opettaja on löytänyt tiensä verkon ammatillisiin ryhmiin. Meitä on paljon, joille nämä sosiaalisen median verkostot ovat aivan keskeisiä oman ammattitaidon kehittymisessä. Mielestäni tvt:n opetuskäytön hankkeiden ja muiden alan koulutusten on syytä pitää tätä näkökulmaa vahvasti esillä ja opastaa aloittelijoita verkon lähteille ja jakamisen iltanuotioille. Kysymykset joihin törmätään ja apua tarvitaan ovat niin samanlaisia meillä kaikilla. AVO-hankkeen Anne Ronkaan aloittama wiki opeverkostot.wikispaces.com vastaa juuri tähän tarpeeseen. Ei meistä kukaan voi kaikkien oppiaineiden ja ammattialojen verkostoja tuntea, joten juuri tällainen koonti opettajien verkostoista on loistava. Kiitos ja kumarrus kaikille teille somekollegoille, jotka sitä osaltanne päivitätte.

Kollegavalmentajien tapaamisen päätimme hyvän mielen kierrokseen:
  • Kollegavalmennus on ollut työyhteisössämme sysäys jakamiseen ja siihen, että opetetaan toinen toisiamme.
  • Sain konkreettista apua toisten oppilaitosten kollegavalmentajilta.
  • Kollegavalmennus motivoi minua.
  • Opin itsekin paljon uutta.
  • Tablettien myötä löytyi uusia tvt:stä kiinnostuneita, sellaisia joita pc-maailma ei innostanut.
  • Löydettiin uusia työtapoja kielten opetukseen.
  • 10 vuotta olen ollut hurahtaneen kirjoissa, nyt sain rauhassa olla sellainen ja se oli hyvä.
  • Sain rohkeutta kysyä ja kokeilla.
  • Oli pohdittava ensin itse perusteita, mietittävä kunnolla tvt:n tuomaa lisäarvoa.
  • Opin tuntemaan muita omasta oppilaitoksesta, koulutuskuntayhtymästä ja maakunnan II asteelta.
  • Huomasin, että muilla on hyvin samanlaisia ongelmia.
  • Onnistuin toimimaan jäänsärkijänä: voin vain mennä toisen luo, esittäytyä kollegavalmentajaksi ja kysyä, onko sinulla ongelmia.
Näistä viimeksi mainittu toimi niin hyvin, että vastaavaan saatatte törmätä ensi kesänä jollain kesäterassilla Pirkanmaalla tietyillä seuduilla liikkuessanne :-)

Kollegavalmentajien toiminta jatkuu syksyllä, mutta silloin vastuu heidän työn resurssoinnista jää oppilaitoksille itselleen. Sehän tällaisen hanketoiminnan henki on: hankkeella käynnistetään ja sitten huomataan, että tämä on tärkeää, tähän kannattaa jatkossakin panostaa. Ja jatketaan omalla, joskin usein pienemmällä, resurssilla. Ja moni oppilaitos on näin kollegavalmennuksen osalta jo tehnytkin. Pysyvän PAOK-verkoston rahoitus- ja toimintamallia vasta suunnitellaan, mutta sen keskeisimpiin tehtäviin kuuluvat varmasti kollegavalmentajaverkoston ohjaaminen ja Maakunnallisesta verkkokurssitarjottimesta vastaaminen.

Alla tapaamisemme diat. Alkuun tiedotusasioita pirkanmaalaisille, sitten taustaa oppimisympäristöistä. Näissä dioissa on vain minun esitykseni, joten esillä olleet Edmodo ja wikit ohitetaan lyhyellä maininnalla. ESSIE-tutkimus herätti ajatuksia, niin se on tehnyt useille bloggaajillekin. Siitä dioja sarjan loppuosassa.




Alla vielä yksi ensimmäisiä editoimiani videoita TeacherTubesta vuodelta 2009. Se kertoo ensimmäisten kollegavalmentajien kokemuksista. Moni asia on ennallaan ja edelleenkin tehtäväkuvat muodostetaan oppilaitosten tarpeiden ja myös kollegavalmentajien osaamisen mukaan. PAOK sen sijaan on jo tunnettu brändi. Sen kollegavalmennuksen malliakin on jo lainattu muuallekin: Osaava on pilotoinut sitä perusasteella ja Tredussa on tuotu rinnalle mm. Wilma-valmentajia. Kollegavalmentajien tehtävät ovat vuosien varrella monipuolistuneet: Moodle-tuen ohella sosiaalisen median hyödyntäminen on lisääntynyt valtavasti ja mobiililaitteiden vyöry oppilaitoksiin tämän ja edellisen lukukauden aikana on nostanut esiin aivan uudenlaisia oppimisen tarpeita.



-  -  -
Tämä bloggaus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti