1.3.2013

Säihkettä suunnitteluun

Kuva: (c) Matleena Laakso
PAOK-verkosto järjesti yhdessä Tampereen kaupungin II asteen koulutuksen kanssa Säihkettä suunnitteluun -seminaarin, minkä teemana oli tvt-suunnitelmatyö. Koko PAOK-hanke (2009-4/2012) perustui maakunnalliseen suunnitelmaan, mikä on nyt PAOK-verkoston (5/2012 alk.) aikana päivitetty. Hiihtolomien jälkeen tämä luonnos lähtee kommentti- ja lausuntokierrokselle. Tarpeelliset muutokset tehdään ennen kesälomia. Tänä vuonna PAOK tukee yhteistyöoppilaitoksiaan oppilaitos/kuntakohtaisten tvt-suunnitelmien tekemisessä/päivittämisessä.

Pedagogisesta johtamisesta suosittelen Pasi Silanderin & kumpp. toimittamaa kirjaa:  Tietoyhteiskuntakehityksen strategisesta johtajuudesta kouluissa ja opetustoimessa. Alla muutama Silanderin seminaaripuheenvuorosta twiittaamani ajatus:
  • Asiat etenevät vain suunnnitelmien kautta. Kun ne viedään valtuustoon, niistä tulee velvoittavia ja silloin rahaakin löytyy.
  • Onko teknologia opettajan vai oppijan työkalu? Oppiminen tapahtuu ajattelun kautta. Miten ajattelua voidaan tukea tvt:llä? Mitä ajattelun työkaluja tvt tuo oppijoille (vrt. helmitaulu)?
  • Tvt-osaaminen on yksi tärkeä opettajan pedagogisen osaamisen alue. Erilaisten oppimismenetelmien hallinta on tärkeää (yhteistoiminnalliset, sosiodraamalliset, some, pensselit ja naulat,..) Kun opettaja hallitsee paljon erilaisia opetusmenetelmiä, on myös tvt:n opetuskäyttö helpompaa.
  • Johdolla on oltava erittäin syvälliset pedagogiset taidot. Monellako teistä on pedagoginen visio? Onko se jaettu työyhteisössä? Vain jaettu visio ohjaa toimintaa.
  • Koulusta ei saa tulla museo. Kaikilla ammattialoilla tvt on ydinosaamista.
Porinaryhmissä keskusteltiin viimeaikaisista pedagogisista innovaatioista, joista erityisen mielenkiinoiselta kuulosti Pirkkalan lukion uudehko tapa, missä koeviikot on korvattu projektiviikoilla. Myös Edmodo nousi (jälleen kerran) ylistettynä hyvänä käytänteenä kurssien tueksi, kokeiden järjestämiseen, materiaalien jakamiseen jne. Facebookia muistuttavana ympäristönä se on helppo ottaa haltuun.

Joulukuun Virtuaaliopetuksen päivillä Pilvi Rajala piti niin upean opiskelijan puheenvuoron, että se aktivoi opiskelijoiden kuulemista Pirkanmaallakin. Niin Tuunaa tuntisi -messuilla kuin tämän päivän seminaarissa oli opiskelijoita kertomassa tvt:n käytöstään. Nyt vuorossa Tomi Marttila Tredusta ja Akseli Nurmio Sammon keskuslukiolta. Tässä heiltä muutama ajatus:
  • Tyypillinen opiskelijan aamu: Kännykästä tulee herätys, sitten sieltä tsekataan Facebook, ulkolämpötila ja aikataulut. Bussissa ehtii sitten lukea kännystä päivän lehteä - tai lehtiarkistoja niin halutessaan. 
  • Ehdottomasti kuumin somen palvelu nuorilla on nykyisin kännykkään ladattava tekstarit korvaava WhatsApp. Sitä kautta vastaus löytyy omien verkostojen kautta googlettamistakin nopeammin. Ja kun opiskelijoista on tehty ryhmä, riittää kun yksi ottaa kuvan taululta open ohjeista, niin se menee samalla muillekin. Eli kuvat ja videot kulkevat liitteenä.
  • Sosiaalista mediaa voisi käyttää enemmänkin. Opiskelijat odottavat, että lukioissa nippelitiedon sijaan opittaisiin kokonaisuuksien hallintaa.Odotukset ovat korkealla sähköisiin yo-kokeisiin. 
  • Yksi syy keskeyttää verkkokurssi on tällainen tehtävätyyppi: "Katso nämä diat ja linkit ja kirjoita essee."
  • Nuorten elämä on Facebookissa, Moodle on melkein ainoa paikka, missä koulu näkyy netissä. Moodle on hyvin toteutettuna loistava palvelu, mutta vaatii opelta osaamista ja aikaa. 
  • Aloite opetuksessa käytetyistä somen palveluista tulee usein opiskelijoilta.
  • Sisältö tekee tvt:n käytöstä mielekästä, ei laitteet. 

Maakunnallinen tvt-suunnitelmaluonnos ja kommenttilinkki: 
tvt.tampereenseutu.fi/suunnitelmat/maakunnallinen-tvt-suunnitelma

Seminaarin materiaalit: paokhanke.ning.com/page/saihketta-suunnitteluun-21-2-2013

Twitter:
Päivän aikana lähti ainakin 123 twiittiä eli viestiä 13 eri henkilöltä tunnuksella #paokhanke. Viestit näkyvät muutaman päivän tästä, sen jälkeen twiittaajien omilta seiniltä (aktiivisimpia olivat @matleenalaakso ja @hahvenjarvi). Keskustelu oli paljon aktiivisempaa livenä ja kasvotusten kuin Twitterissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti