21.6.2012

Koulutusmateriaalit jakoon verkkoon

Tein vuodenvaihteen tienoilla Doodlella kyselyn siitä, miten opettajat haluavat koulutusten diat tai muun materiaalin jaettavan. Doodle on erittäin helppo sosiaalisen median palvelu, millä voi sopia tapaamisajoista ja tehdä erilaisia äänestyksiä. Siihen ei tarvitse kirjautua, mutta aktiivikäyttäjä hyötyy tunnusten tekemisestä.

Kyselyssäni oli neljä vaihtoehtoa ja pyrin tekemään ne sellaisiksi, että vastaaminen olisi helppoa, vaikkei tuntisi erilaisia mahdollisuuksia jakaa materiaalia verkossa. Vaihtoehdoista äänestämisen lisäksi oli mahdollista kommentoida ja keskustella teemasta. Todettiin, että koulutus- ja seminaarimateriaaleja käytetään eri tavoin - eikä kouluttajillakaan ole yhtä tapaa materiaaleja tehdä ja käyttää. Myös kysymys muistiinpanojen tekemisestä nousi esiin monen kaivatessa siihen enemmän yhteisöllistä työskentelyä.

Kyselyn vaihtoehdot ja äänestyksen tulokset ovat alla. 80 vastaajasta moni valitsi useamman vaihtoehdon. Verkossa jakamista toivovista 10 halusi materiaalit myös paperitulosteena ja yhtä moni sähköpostitse jälkikäteen.
- En halua materiaaleja, omat muistiinpanot riittävät (2)
- Paperitulosteena koulutuksessa (18)
- Sähköpostitse pdf-muodossa (jälkikäteen) (26)
- Verkkosivulla jaettuna (60)

Kyselyyn vastanneista 16 halusi materiaalit paperitulosteena. Se oli kevääseen asti myös oma toiveeni: oppimistani tukee kirjoittaminen ja jos materiaalin saa paperilla, sitä voi täydentää omilla muistiinpanoilla ja kommenteilla eikä aikaa mene diojen kopioimiseen. Toimintatapani on ollut kovassa muutoksessa, kun sain keväällä tabletin. Nykyisin käytän sillä Evernotea, mihin voin valokuvata keskeisimmät diat ja saan omat muistiinpanoni samaan tiedostoon. Aika ajoin palaan myös verkosta mahdollisesti löytyvään kokonaiseen diasarjaan.

22 toivoi materiaalien jakamista jälkikäteen pdf-muodossa. Vaihtoehdossa luki ”jälkikäteen” siksi, että PAOK:ssa harvoin tiedämme kaikkia osallistujia etukäteen ja ”pdf-muodossa” siksi, että tiedostokoko on pienempi ja koska ennen tätä kevättä olemme projektissa lähteneet siitä, että tekijällä on yksinoikeus omiin materiaaleihin emmekä ole CC-lisenssiä käyttäneet kuin poikkeuksellisesti. Tosin pyydettäessä olemme joskus jakaneet dioja ja käyttöoikeuden niihin. Kevään aikana tämä on hiljalleen muuttunut ja vapusta 2012 alkanut PAOK-verkosto jakaa kaiken tuottamansa oppimateriaalin CC BY-SA –lisenssillä. Samaan on päätynyt Avoimet verkostot oppimiseen -hanke.

60 valitsi vaihtoehdon ”verkkosivulla jaettuna" ja sehän säästää opettajien ja kouluttajien aikaa! Verkossa jakamisen kenties suurin este on, että se on kovin julkinen paikka, mitä arastellaan. Suljettujakin sivuja on paljon sekä sellaisia, minne pääsee, jos tietää linkin. Olen itse jakanut aiemmin joitain materiaaleja wikissä, mutta askel julkisempaan jakamiseeen SlideSharessa oli silti suuri. Ratkaisevaa oli edellä kävijöiden esimerkki - olen vuosien varrella niin paljon muiden jakamista dioista saanut, että nyt on minun vuoroni antaa. Hyvin pian sain palvelulta sähköpostin: ” Congrats! Your documents on SlideShare have had 1000 views. Wow! You must be doing something right.”

Mikä sitten PAOK:ssa muuttui kyselyn ansiosta? Saimme vahvistusta sähköiseen jakamiseen ja nykyisin pääosin kopioimme osallistujille yhden A4:n, missä on aloitusdia (sis. linkin diojen verkko-osoitteeseen) ja 1-3 muuta keskeistä diaa. Moni kaipaa sen yhden paperin, mihin mahtuu muutama kommentti ja verkko-osoite pysyy tallessa. Muiden kuin diojen osalta toimitaan sitten tapauskohtaisesti.

-    -    -
Bloggaus julkaistu alkuperin Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto - PAOK:n blogissa: paokhanke.ning.com

 

12.6.2012

Iloitkaa välitavoitteiden saavuttamisesta!

Perjantaina oli perinteinen Tampereen kaupungin alkukesän tyky-päivä, joka tänä vuonna järjestettiin tamperelaisessa kulttuuriympäristössä Finlaysonin alueella. Eeva Mäihäniemi aloitti kiitoksella ja muistuttamalla, että myös välitavoitteiden saavuttamisesta on syytä iloita. Varmastikin kaikille jää jotain kesken lomille lähtiessä, mutta jos iloitsee vain valmiista, käy työ kovin raskaaksi. Hyvin sanottu!

Työväenmuseo Werstaan johtaja Kalle Kallio kertoi pitävänsä museoita "arjen iloliitereinä": niissä muistellaan menneitä ja kerätään nykyaikaa talteen. Sen lisäksi museoiden toimintaan kuuluu paljon toiminnallisuutta ja yhteistyötä mm. oppilaitosten kanssa. Esimerkiksi Tampereen ammattiopiston joidenkin ammattialojen kanssa on tehty yhteistyötä ammatillisen identiteetin vahvistamiseksi. Ennen muinoin esimerkiksi Finlaysonin tehtaalaisilla oli tieto sukunsa ja tehtaan historiasta. Moni tiesi jo varsin nuorena jatkavansa vanhempiensa työtä. Werstaan työpajojen kautta on tuettu nykynuorten ammatillista identiteettiä ja rakennettu ymmärrystä, miten hekin ovat ammattinsa edustajina osa suurempaa tarinaa.

Kallio suosittele museota erityisesti treffipaikaksi nuorille ennen leffailtaa. Werstas on elokuvateatterin vieressä ja sinne on aina vapaa pääsy. Museoon on helppo poiketa vaikka vain ihmettelemään Suomen suurinta höyrykonetta tai poiketa ohikulkiessa katsomaan jotain näyttelyä.
Werstaan auditorio on vanha höyrykonehuone ja siellä kuuntelimme höyrykonetta, kuten tästä videosta (2 min.) käy ilmi.

1800-luvulla parhaimmillaan joka toinen kaupunkilainen oli töissä Finlaysonilla, mutta silloinkaan työläisten määrä ei ollut yhtä suuri kuin alueen työntekijämäärä nykyisin, kun entisen tehtaan rakennuksiin on muuttanut erilaisia toimistoja ja monenlaisia yrittäjiä. 1820–1990-luvulla koko alue oli suljettu eikä muilla kuin työntekijöillä ei ollut sinne tänne asiaa.

Opastetuilla kierroksilla kuulimme mieleenpainuvia tarinoita Tampereen historiasta. Tiesittekö, että aikoinaan Finlaysonin tehtaan kellonaika tarkistettiin joka lauantain, kun Helsingin juna vihelsi lähdön merkiksi klo 12?

Finlaysonin alueen historiaan kannattaa ehdottomasti tutustua vaikka kesällä päivittäin (ei ma) klo 15 järjestettävillä Pumpuliplikkain jäljillä -yleisöopastuksilla (liput 2-7 €). Lisätiedot http://www.werstas.fi.

-    -    -
Bloggaus julkaistu alkuperin Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto - PAOK:n blogissa: paokhanke.ning.com