21.11.2012

Monikanavaista osallistumista

Lahdessa päättyi juuri seminaari Oppimisympäristöt tänään ja huomenna. Se toimi koekaniinina, kun halusimme kokemuksen siitä, millaista on kun moni kirjoittaa samanaikaisesti muistiinpanoja Google Driveen. Ensin päätimme kokeilla sitä kolmehenkisen tiimimme kanssa, mutta sitten vastasin aiheeseen liittyen yhteen Pirkon Pedacoachin Facebook-viestiin ja kutsuin senkin lukijat mukaan. Seuraavaksi päätin kertoa kokeilustamme työyhteisömme suljetussa Facebook-ryhmässä. Sitten etsinkin jo seminaarin Twitter-tunnuksen #oth12  ja ajattelin, että laitetaan nyt kutsu laajempaankin jakoon. Muutamassa minuutissa Harto Pönkä, yksi seminaarin asiantuntijoista, välitti sen 2600 seuraajalleen. Eipä sitten tullutkaan vain pikkutiimimme kokeilu - ja hyvä niin!

Seminaari alkoi. Työpaikan nettiyhteys reistaili, joten myöhästyin alusta. Ilokseni pääsin kollegani kanssa juoneen kiinni yhteismuistiinpanojen kautta. Ei tarvinnut häiritä vierustoveria ja suputtaa korvaan, että onko mitään mielenkiintoista ollut aamulla.

Olin tehnyt Google Driveen pohjan, missä oli linkki ohjelmaan ja AC-huoneeseen sekä muutama saatesana ja ensimmäisten puheenvuorojen otsikot. Muistiinpanoissa menivät vähän sekaisin puhujien referointi sekä niistä syntyneet ajatukset ja omat täydentävät kommentit, pieneltä osin myös tekninen vertaistuki. Osallistuin itse seminaariin vain puolikkaan päivän, poimien itselleni ajankohtaisia teemoja - ja niitä mihin kykenin muilta töiltäni osallistumaan.

Kiitos järjestäjille siitä, että seminaaria saattoi seurata AC:n kautta! Ensimmäisen aamupäivän aikana meitä etäosallistujia oli yli 30. Keskustelua käytiin niin paikanpäällä Lahdessa, AC:n chatissä, Twitterissä kuin myös Google Drivessä. Ja moni heitti kommentteja myös Facebookin. Myös todaysmeet.com oli ainakin yhdellä puhujalla käytössä. Tweettasin viestin "Ensi kertaa näen, että Twitterin viestejä referoidaan AC:n chattiin. Näin ne välineet menee limittäin ja lomittain, hienoa!" Kollegani Minna Helynen vastasi siihen: "Sekakäyttöä myös täällä: AC:n kautta webinaari, Twitter kommentointiin, Google Drive yhteismuikkareihin, FB, sähköposti jne". 

Myöhemmin Helysen Minna kommentoi yhteiskirjoittamista Twitterissä: "Jees. Tätä täytyy ehdottomasti jatkaa! Ihan erilaista kun saa yhdessä kirjoittaa ja ihmetellä". Twitterin kautta tuli myös toive, että muokkaajat kertoisivat dokumentissa nimensä, vaikka anonyymikin muokkaus oli mahdollista. Nimensä listaan kirjoitti kuusi henkeä ja heistä Pauliina Mäkelä kertoi, että hetkittäin yhteismuistiinpanoilla oli ollut peräti 22 katsojaa.

Tänään osallistuin vain lukemalla yhteismuistiinpanot. Niiden mukaan Harto Pönkä oli esityksissään pohtinut sitä, milloin uusi teknologia kypsyy tehokkaseen oppimisen tukemiseen. Tätä jäin miettimään, varsinkin kun olimme edellisenä päivänä keskustelleet Suomen surkeasta tilanteesta Essie-tutkimuksessa. Oivaltava oli väite, että "yksityisyydestä ollaan valmiita luopumaan, kun saamme sen avulla jotain tilalle, kuten vertaistukea. Auttaminen ja jakaminen kannattaa."

Miten te muut seminaarin osallistujat ja yhteismuistiinpanojen kirjoittajat koitte tilanteen? Oivalsitteko jotain uutta muiden kirjoittamien muistiinpanojen ansiosta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti