22.3.2012

TVT ja some Herald Tribunen globaalissa painoksessa

Tilasin itselleni parin viikon maksuttoman tutustumistilauksen International Herald Tribune -sanomalehdestä. Tilaus koski lehden globaalia painosta. Yleiskuva lehdestä oli asiallinen. Mainoksia oli suhteellisen vähän ja nekin kalliiden merkkien brändimainontaa. Yllättävää Aamulehteen tottuneelle oli mustavalkokuvien suuri määrä ja pieni tekstikoko, jonka vastapainona sivuja kevennettiin suurehkoilla valkoisilla alueilla. Mielenkiintoisinta lehdessä oli se, miten tieto- ja viestintätekniikkaa ja sosiaalista mediaa käsiteltiin lähes joka numerossa ja vielä koulutusteeman kautta.

Tässä kirjoituksessa kerron muutamia yksittäisiä uutisia viime viikoilta. Opin esimerkiksi sen, että 244 vuoden jälkeen Encyclopaedia Britannica lopettaa tietosanakirjansa julkaisemisen paperisena. Britannica keskittyy jakossa verkkotietosanakirjaansa sekä kouluille myytävään School edition-versioon. Sen esittelyyn osallistuin tänään videoneuvottelun kautta: hieno tuote englanniksi, hinnasta en vielä tiedä mitään. Britannican viimeiseksi painetuksi versioksi jää vuoden 2010 painos, 12 000 painoksen 32-osainen lähes 60-kiloinen kirjasarja.

Open Education Weekistä kertovassa jutussa todettiin, että tuhansien vuosien ajan tiedon lähteille haluavan oli ensimmäiseksi löydettävä itselleen asiantuntija. Kirjapainotaidon myötä kirjastoista ja yliopistoista tuli tiedon lähteitä. Internetin myötä nekään eivät enää omaa monopolia tietoon. Yliopistojen tehtäväksi nähtiin nykyisin opettaa, tarjota tila sosiaaliselle vuorovaikutukselle, testata oppijoita ja antaa heille palautetta, kehittää niiden mainetta hyvinä oppimispaikkoina ja myöntää tutkintotodistuksia.

Saksa pääsi lehdessä esille uuden tekijänoikeuksiin liittyvän lakiehdotuksensa kautta. Hallitus suunnittelee vaativansa hakukoneita ja muita nettiyhtiöitä maksamaan mediataloille sellaisesta niiden tuottamasta vuotta tuoreemmasta verkkoaineistosta (artikkelit, uutiset,..), joita ne nostavat hakutuloksissaan esille. Saksalaiset mediatalot ovat ehdotuksesta innoissaan ja valittavat, että mm. Google hyötyy suuresti heidän tuottamasta verkkoaineistosta. Herra Smith Googlelta ei luonnollisestikaan innostu ehdotuksesta. Hän kommentoi CeBIT-messuilla: ”Internet on Saksan taloudellisen menestyksen tärkeä osatekijä. Siksi tällaisten muutosten suhteen on oltava varovainen.” On epäiltävissä, että jos suunniteltu laki astuu voimaan Saksassa, maksamisen sijaan hakukoneet sulkevat siellä toimintojaan.

Mitä muuta:
- Intia rakentaa laajaa verkkolaboratoriopalvelua korkeakouluopiskelijoidensa käyttöön: 300 osastoa 152 oppilaitoksesta tulee käyttämään 85 virtuaalista laboratoriota.
- Yhdysvaltalaisten yliopistojen opiskelijoita rohkaistaan luopumaan pullovedestä jakamalla teräspulloja ja tarjoamalla niiden täyttömahdollisuuksia kampuksella. Jo yli 90 yliopistoa on ympäristösyistä kieltänyt tai rajoittanut muovisten vesipullojen käyttöä.
- 3D-tulostus tulee valtavasti lisääntymään seuraavan ehkä 20 vuoden aikana ja sen vaikutukset ovat vielä varsin arvaamattomat. ”Kuten tehtaiden kokoonpanolinjat aikanaan, myös 3D-tulostus voi muuttaa käytönnössä kaiken, ” todetaan artikkelin lopuksi.
- Kiinan verkkomainontamarkkinat kasvoivat viime vuonna 57 % ohittaen sanomalehtimainonnan. Neljän suurimman verkkomainostajan joukossa olivat Baidu, Google China, Taobao ja Sina. Jälkimmäinen omistaa Weibon, mikä on 300 miljoonan käyttäjän mikroblogipalvelu.
- Mobiilipeleissäkin suuntana on jakaa pelejä maksutta ja kerätä voitto myymällä maksullisia lisäosia, ilmiö tunnetaan nimellä freenium. Tällöin etenkin kaverin suosittelemia pelejä ladataan mielellään ja miljoonien käyttäjien joukosta löytyy aina niitä, jotka ovat halukkaita maksamaan lisämahdollisuuksista.

-    -    -
Bloggaus julkaistu alkuperin PAOK - Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelman blogissa: http://paokhanke.ning.com/

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.