9.12.2011

Livekommentointia ja opitun jakamista iPadilla #OEB11

Berliiniläisessä kirjakaupassa oli kymmenkunta erilaista lehteä iPhone- ja iPad-käyttäjille. Edes KaDeWe-tavaratalosta ei löytynyt TVT:n opetuskäyttöön keskittyvää lehteä. Tietokonelehtiä oli valtavasti, vaikken niiden lukumäärää kysynyt. Sen sijaan tavaratalon makkaravalikoiman tiedän ylittävän 2000 lajia.
Palasin juuri Online Educa Berlin (OEB) -konferenssista, missä oli suomalaisten ohella eniten saksalaisia, hollantilaisia ja englantilaisia. Konferenssi tiedotti etukäteen aktiivisesti sekä ohjelmasta että erilaisista käytettävistä sosiaalisen median välineistä. Minusta alkoi tuntumaan, että kommunikaattorini ei taivu kaikkiin näihin tarpeisiin ja sain lainaksi iPadin. Sen avulla pääsin melko hyvin konferenssin langattomaan verkkoon ja osallistumaan keskusteluun monella tasolla. Twitteriä käytin pääosin englanninkieliseen kommentointiin tunnuksella #OEB11 ja yhdessä kollegani Helysen Minnan kanssa saimme tunnuksen #paokhanke hetkeksi Suomen käytetyimmäksi Twitter-tunnukseksi.

Konferenssilla oli oma Facebook-ryhmänsä, mutta erityisen aktiivinen oli Suomalaiset Online Educa Berlin 2011 -konferenssissa -ryhmä. Alkuun aiheina olivat käytännön vinkit, kimppakyydit ja säätiedotukset. Konferenssin aikana siellä jaettiin kuvia, ajatuksia sessioista ja vinkattiin hyvistä löydöistä. Kahdesti olin myös illallisella porukassa, joka ryhmän kautta löytyi. Konferenssin jälkeen siellä on jaettu videoita ja blogikirjoituksia osallistujilta.

Aikanaan aloitin tietokonettamisen Applella, mutta siitä on paljon aikaa. Nyt oli terveellistä törmätä omaan muutosvastarintaan, kun iPad ei toiminut tutulla tavalla. Vaikka peruskäyttö oli helppoa, niin tuskaa tuotti, kun en leikkaa-liimaa työkalua löytänyt enkä saanut Facebookiin kuvia haluamillani tavoilla.

Yksi parhaista esityksistä oli InnoOmnian Esko Liuksen ja Mervi Janssonin esitys Vocational Learning goes Mobile. Se vahvisti kokemustani siitä, että mobiililaite on henkilökohtainen - silloin sen käyttö motivoi ja sitä halutaan kantaa mukana. iPadin saa välittömästi auki ja käyttöön, mutta ilman sovellusten asennusoikeutta on käyttö rajoitettua. Kaikkinensa jäin konferenssin jälkeen pohtimaan mobiilioppimisen kysymyksiä: Kun jokaisella on kone käytössä kaiken aikaa, se muuttaa valtavasti luokkahuoneen toimintakulttuuria, toivottavasti konferenssin tervetuliassanojen suuntaan: From Teaching to Learning. InnoOmnian kokemuksen mukaan mobiililaitteet ovat tuoneet huomattavan eron vuorovaikutukseen: vertaisoppiminen on lisääntynyt valtavasti ja opiskelijat tutustuvat toisiinsa paremmin kuin ennen.

Mobiilioppiminen on myös PAOK:n näkökulmasta erittäin ajankohtaista, sillä useisiin oppilaitoksiin on juuri hankittu tai ollaan hankkimassa iPadeja tai läppäreitä suuria määriä tai jopa tietyille ryhmille omia laitteita. Mielestäni toisella asteella tulisi myös kaikin tavoin tukea opiskelijoiden omien laitteiden käyttämistä.

Tampereelta on lähdössä 30 hengen ryhmä tammikuussa BETT-messuille Lontooseen, mutta muitakin suomalaisia on varmasti paikalla paljon. OEB:n hyvien kokemusten innoittamana perustin sekä lähtijöille että muille kiinnostuneille avoimen Facebook-ryhmän Suomalaiset BETT 2012 messuilla Tervetuloa mukaan!

PAOK:n projektitiimin matkaraportti

Tässä vielä linkki Pauliina Mäkelän matkaraporttiin, mistä löytyy koonti suomalaisten matkaraporteista, bloggauksista ja tunnelmista.

-    -    -
Bloggaus julkaistu alkuperin PAOK - Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelman blogissa: http://paokhanke.ning.com/